Автомобилостроенето в България – кратка ретроспекция

РЕТРОАвтомобилостроене в България - специално издание на сп. Инженеринг ревю • 15.09.2016

Първият български камион Димитровец
Първият български автомобил Балкан 1200

Oт няколко години автомобилостроенето у нас се е превърнало в успешен и печеливш бизнес. През 2013 г. продажбите в сектора са надхвърлили 1 млрд. евро, или над 5% от общия износ на страната. Същата година в България е проведена първата международна конференция на автомобилните производители, когато се събират около 300 международни компании.

Как се стигна до тук? Нека направим кратък преглед на почти стогодишната история на автомобилостроенето у нас – от изработването на първите български пътнически каросерии до откриването на множество заводи на големи компании из цялата страна.

За рождена дата на българското автомобилостроене може да се смята 1924 г., когато са изработени първите български пътнически каросерии. Отговорен за това е ботевградският майстор колар Рачо Джамбазов, който използва за целта бракувани шасита на военни линейки и камиони. Междувременно през същата година в България са внесени 219 автомобила.

Две години по-късно, през 1926 г., новопостроената самолетна фабрика в Казанлък започва да изработва автомобилни каросерии върху шаси на Chevrolet. Начинанието обаче продължава само три години. През същата година у нас са внесени 470 автомобила. През 1929 г. е основано дружеството Бакиш, което е първият български производител на гуми.

В автомобилостроенето 30-те години на XX век се характеризират с две големи събития – пускането в движение на първия български автобус (на 27 май 1937 г. по линията Варна – Бургас) и построяването на първия аутобан у нас (между Пловдив и Пазарджик).

По-късно, през 40-те, ботевградската работилница на майстора Рачо Джамбазов е преименувана на “Чавдар” и започва да произвежда по 100 каросерии годишно (през 1949 г.). През същата година у нас правят първи опити да произведат камиони, като Завод 12 в София сглобява първото си возило от части на други автомобили.

В началото на 50-те години на XX век в София е усвоено сглобяването на съветските тролейбуси МТБ 82, като първият е пуснат в движение на 15 февруари 1951 г., а година по-късно е изработен първият български подемен електрокар от работилницата на трамвайното депо в София. През 1956 г. е произведен първият наш мотоциклет, а година по-късно в софийския завод “Шести септември” са произведени първите серийни електрокари, като част от тях се изнасят в чужбина.

60-те години се отличават в автомобилостроенето с множество опити за производство на автомобили, като голяма част от тях остават прототипи. Така например през 1960 г. на Пловдивския панаир е показан първият български автомобил “Балкан 1200”, произведен на базата на VW Kaefer, както и първите български пикап и микробус, които са разработени въз основа на плановете за Волга. През 1968 г. завод “Мадара” – Шумен започва сглобяването на ГаЗ и ЗиЛ.

През 70-те години автомобилният парк на България надхвърля 1 милион автомобили, а производството на Москвич в Ловеч достига 15 000 броя годишно. През 1975 г. в България са регистрирани 56 060 автомобила. Също така, през 1978 г. е конструиран първият български спортен автомобил – от известния ни състезател Бончо Дунев, който участва във Формула “Естер”.

По-късни опити в изработването на спортни автомобили прави инж. Велизар Андреев, който в началото на 90-те години произвежда в малка серия автомобила “София”. Междувременно в края на седемдесетте години на XX век Балканкар става най-големият производител на подемно-транспортна техника в света.

Продажбите на автомобили у нас падат до рекордно ниски нива през 1996 г., като са продадени едва 7600 нови автомобила. За сметка на това, в края на 90-те години и началото на новото хилядолетие на българския пазар стъпват световни лидери в автомобилостроенето, които създават собствени или закупуват вече съществуващи заводи и ги превръщат в изключително успешни и до днес. И историята продължава...

Новият брой 5/2017

брой 5-2017

ВСИЧКИ СТАТИИ | АРХИВ

ЕКСКЛУЗИВНО
Top