Евромаркет Груп, Боряна Радева и Димитър Илчев: Търсят се гъвкави към работния процес машини

МашиниИнтервюСп. Инженеринг ревю - брой 9/2017 • 09.01.2018

Евромаркет Груп, Боряна Радева и Димитър Илчев: Търсят се гъвкави към работния процес машини
Евромаркет Груп, Боряна Радева и Димитър Илчев: Търсят се гъвкави към работния процес машини

Боряна Радева и Димитър Илчев, главни мениджъри на Евромаркет Груп, пред сп. Инженеринг ревю

През 2017 г. Евромаркет отбелязва 25 години от своето основаване. Как се промени българската индустрия за този период и през какво се наложи да преминете като компания, за да отговорите на тези промени?
Димитър Илчев: Когато стартирахме бизнеса си през 1992 г., приватизацията на българските държавни предприятия едва започваше и машините в тях бяха от времето на соца - стари, енергоемки и нископроизводителни. Типичен пример са старите бутални компресори, така наречените “борци”.

Имаше огромна необходимост от подмяна на старата техника с нова и това беше причината в края на 90-те да създадем “Евромаркет Компресорс” АД, едно от дружествата в холдинга ни, специализирано именно в проектиране, доставка и изграждане на компресорни инсталации. Основаването на тази фирма ни позволи да се фокусираме върху доставките на винтови компресори от световния лидер Gardner Denver - нова за времето си технология, с която за първи път започнахме да предлагаме енергийни одити и разчети за реалната печалба на клиентите от използването й.

Друг пример са старите модели металообработващи машини, които освен че бяха енергоемки и нископроизводителни, бяха трудни за управление, изискваха много специализирани кадри, които да оперират с тях, не позволяваха гъвкавост при обработката на продукта и не бяха толкова безопасни за работа. 

Подменяхме ги например с машини на Microstep, често с комбинираните модели Combicut, които позволяват едновременно използване на различни процеси при една и съща машина - газокислородно и плазмено рязане, механично пробиване, навиване на резби, работа както с листов материал, така и на тръби с кръгло, квадратно или правоъгълно сечение, скосяване на краищата за подготовка за заваряване и т. н. От началото на партньорството ни с Microstep сме доставили над 70 техни машини в България, с което допринесохме в значителна степен за модернизацията в индустрията.

Към настоящия момент много се търсят машини с висока енергийна ефективност, повишена производителност и гъвкавост за лесна и бърза промяна на продукта на производство в рамките на капацитета на машината. Мога да дам за пример роботизираните заваръчни системи на Panasonic, с които също жънем голям успех и през 2017 година получихме отличие от производителя за ръст на продажбите. 

Тези системи могат постоянно да се адаптират и да еволюират благодарение на това, че всичките им компоненти са произведени от Panasonic, което позволява промяна на процесите и разположението на самата система спрямо нуждите на производството.

Боряна Радева: На фона на всички тези примери трябва да отбележим, че ние не просто сме променяли, а буквално сме се развивали заедно с българската индустрия, спрямо нейните нужди. Корпоративната ни мисия е основана именно на това да доставяме най-иновативните технологии до българския клиент. Реализирането й изискваше от нас да разширяваме непрекъснато портфолиото си, с което растеше и компанията ни. 

От малка фирма за внос на инструменти с десетина служители днес сме се превърнали в голяма, силно диверсифицирана компания, с над 600 служители, с регионални офиси и задгранични дружества, както и със 7 бизнес направления, специализирани в доставката и сервиза на различни машини. Всеки нов продукт и всяко ново бизнес направление изискваха от нас да наемаме повече хора и да установим като практика редовни търговски и бизнес обучения, чрез които нашите служители да са максимално подготвени и да предлагат правилните технологични решения на клиентите. Не на последно място, винаги сме се стремели внимателно да подбираме партньорите, с които работим.

Какви са критериите Ви в подбора на компании, с които да си партнирате?
Б. Р.: Времето ни показа, че е по-добре и за клиентите, и за нас да работим само и единствено с топ марки, затова стратегията ни е да работим с партньори, които са сред световните лидери в своята област. Такива са Lincoln Electric, Microstep, Panasonic, Doosan Machine Tools, Toyota Material Handling, Mitutoyo, Gardner Denver, FG Wilson... За нас е изключително важно те да надграждат технологиите си и постоянно да се стремят към усъвършенстването им.

Какво е важно да знае една компания, стартираща своя бизнес в областта на индустрията у нас? Какви са основните предизвикателства и специфики – в бизнес средата, от една страна, а от друга – в технологичното ниво на сектора?
Б. Р.: Пазарът у нас е силно сегментиран, подреден и днес е много трудно за една стартираща компания да пробие и да остане стабилна. Повечето български фирми в индустриалния сектор работят от много време, знаят правилата, имат установени практики и традиции, преживели са всякакви кризи и изпитания и вътрешните им процеси са усъвършенствани и модернизирани. Ето защо за нов играч на пазара ще е много трудно да бъде конкурентоспособен. 

За да успее, трябва да разполага с огромен финансов ресурс или да е открил празна ниша, в която да се развива. Друг вариант е да предлага някакъв иновативен продукт или да използва иновативна технология в производството си, която да намалява разходите му и да повишава качеството и добавената стойност на продукта. И тъй като днес светът е отворен за търговия и всичко е въпрос на логистика, скоростта на работа е от голямо значение, за да не бъдеш изместен от конкуренцията. Иначе казано, по-бързият изяжда по-бавния.

Евромаркет е сред водещите български компании в индустрията. Каква е посоката, в която продължавате за следващите 25 години?
Д. И.: Нашата посока ще бъде да останем силно диверсифицирана компания, без да изневеряваме на мисията си, визията си и ценностите си. Ще наблегнем върху оптимизиране и дигитализиране на работните процеси, автоматизация на складовете, както и инвестиции в демонстрационни центрове. Но водеща винаги ще бъде връзката с клиента и постоянното подобрение на сервизните ни услуги.

Б. Р.: Основният ни поглед обаче ще бъде насочен към това нашите собствени деца и децата на нашите служители, the next generation, които можем да привлечем в Евромаркет или които вече са част от нея. Тяхното израстване като професионалисти и ролята им в процесите на компанията е от огромно значение за това в каква посока ще поеме компанията. Едно е сигурно - пътят е само напред.

Боряна Радева е съосновател и един от главните мениджъри на Евромаркет Груп АД. Живее и учи в Куба, а след завръщането си в България завършва икономика на промишлеността и право в УНСС (ВИИ “Карл Маркс”). След дипломирането си работи в задграничната дирекция на индустриалния конгломерат КЗУ – тогавашен лидер в производството на резервоари, танкери и цистерни, с големи обекти в Чехия, Кувейт, Бруней и др. Сертифицирана от курсове по лидерство, ефективност и ефикасност на човешкия капитал. Омъжена, с двама сина и две внучки.

Димитър Илчев е съосновател и един от главните мениджъри на Евромаркет Груп АД. Завършва Инженерно-строителен институт в Русия, специалност “Промишлено и гражданско строителство”. След дипломирането си работи като инженер-конструктор работи като експерт в строителната дирекция на КЗУ – тогавашен лидер в производството на резервоари, танкери и цистерни. Кара ски, играе голф, любител е на водните спортове и е почитател на източните култури. Говори английски, руски и испански.

ЕКСКЛУЗИВНО

Top