Интервю с Иван Тодоровски, директор на Краностроене Инженеринг

ИнтервюСп. Инженеринг ревю - брой 5, 2010

Интервю с Иван Тодоровски, директор на Краностроене Инженеринг

Кризата върна фокуса ни върху българския пазар

Иван Тодоровски,
директор на Краностроене Инженеринг,
пред сп. Инженеринг ревю

Разкажете накратко историята на Краностроене Инженеринг? Кои са ключовите моменти в досегашната й дейност?
Краностроене Инженеринг има сравнително дълга история – вече 46 години. Дружеството е създадено през 1964 г. като институт за осигуряване с техническа документация и развитие на крановото производство. Правени са и различни разработки на пътна и строителна техника, вишки и автокранове, но с променлив успех. Доказаните през годините възможности на фирмата са в товароподемните кранове. Ключови моменти в историята ни, според мен, са периодите до 1990 г., когато като институт в Краностроене Инженеринг се създава само техническа документация, и след 1990, когато освен документацията се предлагат и доставки до ключ в различни точки на България, Русия, Украйна, Казахстан и др.
Каква е спецификата на дейността на фирмата днес? Опишете и търговската си дейност.
В настоящия момент Краностроене инженеринг е единственото дружество в България, което изпълнява всички дейности, свързани с товароподемните кранове, включително: проучване, проектиране, производство, доставка, монтаж и наладка, изпитвания от лицензиран орган за контрол от вид "C" с цел узаконяване, сервиз и търговия. Единствен дистрибутор за България сме на фирмите AKAPP, ITOWA и GALVI.
Основната ни дейност си остава проектирането. Производството ни не е в големи мащаби и по-скоро има спомагателни функции. Въпреки това, сме изработвали кранове с товароподемност до Q=16 т със собствени сили. Наред с производството, транспортирането, монтажът и особено настройката на съоръжението са изключително важна част от цикъла. Много често, да не кажа винаги, настройката започва още преди експедицията, при проверка на ел. таблата и ел. апаратурата, която се компанова при нас. Разполагаме с транспортни средства и мобилни групи, готови да отстранят различни проблеми, не само навсякъде в страната, но и в Русия, Украйна, Казахстан, Македония и др.
Кой е най-емблематичният кран за Краностроене Инженеринг?
Не бих казал, че има такъв кран или съоръжение, или по-скоро има много, към които сме с по-особено отношение. Например, за първия кран, който направихме за Русия, буквално изровихме материалите от отпадъците в заводските халета. Става въпрос за конзолен кран с дължина на конзолата Lk=7м и товароподемност Q=4т, работещ в Далечния Север при температура на околната среда -40 градуса С. Друг случай е един мостов кран с товароподемност Q =150 т, който също работи при много тежки условия в Урал, недалеч от Екатеринбург.
Сред постиженията, с които се гордеем, са и леярските кранове в Казахстан с Q=100 т, работещи 24 часа в денонощието при температура от -40 до 60 °С. Тези кранове транспортират разтопен метал с температура 1400 °С. Производители сме и на напълно автоматизиран кран-манипулатор, който самостоятелно разпознава обектите си и ги разпределя по стелажите. Кранът работи в ръчен и полуавтоматичен режим, като в ръчен режим управлението е възможно и от отдалечено място, чрез средствата на видеонаблюдението. Имаме и по-различни задачи, като задвижването на покрива на летния театър в гр. Бургас и др.
С какво кризата в Русия и Казахстан от началото на 2008 г. промени бизнеса ви? Как оценявате фокусирането на дейността на Краностроене Инженеринг върху българския пазар?
Основната ни дейност след 2001 г. бе износът за Русия, Украйна, а по-късно и за Казахстан, който формираше 80% от оборота на фирмата. Естествено, не сме подценявали и българския пазар, но тук няма такава потребност от тежки и специални кранове. Световната криза обаче промени нещата. С поевтиняването на суровините рязко намаляха производството и инвестициите в страните от бившия Съветски съюз. Това ни принуди да потърсим по-целенасочено българския пазар. Освен с АЕЦ Козлодуй, с която имаме повече от 10-годишни отношения, намерихме реализация на наши проекти на обекти на Луфтханза, Спартан, ВРЗ в гр. Карлово, Евромаркет и др.
Определяте краностроителния бизнес като консервативен. Какво е новаторското във вашия подход към бизнеса?
Да, единодушното мнение е, че краностроителният бизнес е консервативен. Ние успяхме да съчетаем част от новите технологии на проектиране, новостите в предлаганите на пазара кранови компоненти, съвременното управление и задвижване с опита, натрупан през годините. Не на последно място, поехме и пресметнат риск от прилагането им в такъв кратък срок. Това естествено ни помогна да отскочим в развитието си.
Какво е за вас значението на етиката за бизнес отношенията у нас и по света?
Етиката, според мен, е много важна част от всеки бизнес. Много често ръководители на фирми, с цел печалба, пренебрегват коректността в отношенията. А бизнес отношенията се градят бавно и се рушат много бързо. Спокойната работа и увереността в партньора дават възможност за развитие, вместо губене на време и сили за застраховки. Ако фирмите бяха достатъчно коректни помежду си, то така наречената криза едва ли щеше да има този размер. Имам предвид, че ако всеки от нас открито обсъжда затрудненията с партньорите си, а не ги поставя пред свършен факт, всички ще работим много по-лесно и ще мислим повече за развитие, отколкото за съществуването си.




ЕКСКЛУЗИВНО
Top