Литекс Моторс, Илия Терзиев: Надяваме се площта около завода да прерасне в голям индустриален център

АвтоматизацияКомпанииАвтомобилостроене в България - специално издание на сп. Инженеринг ревю • 15.09.2016

Литекс Моторс, Илия Терзиев: Надяваме се площта около завода да прерасне в голям индустриален център
Литекс Моторс, Илия Терзиев: Надяваме се площта около завода да прерасне в голям индустриален център

Илия Терзиев, изпълнителен директор на Литекс Моторс

Представете накратко дейността на представляваната от Вас компания (откога сте на пазара, как е организирано производството ви, какъв е броят на служителите).
Литекс Моторс е компанията, която стои зад производството на автомобилите с марка Great Wall, предлагани на българския и европейските пазари. На този етап ние сме единственият производител на автомобили в България.

Автомобилите с марка Great Wall, които излизат от завода ни, отговарят на всички европейски изисквания и норми. Качеството на продукцията е гарантирано от престижната британска агенция за сертификация и типово одобрение на моторни превозни средства VCA. Допълнително, Литекс Моторс притежава сертификат за асемблиране на автомобили ISO 9001:2008, което е прецедент за българска компания.

Централата ни се намира в София, където е разположена почти цялата администрация и мениджмънтът на Литекс Моторс, а производството ни е в с. Баховица, в непосредствена близост до Ловеч. Заводът официално отвори врати в началото на 2012 г. и е един от най-модерните асемблиращи заводи в Европа.

За четирите години досега успяхме да изградим добре функционираща дилърска и сервизна мрежа в страната ни, която наброява 10 шоурума и множество оторизирани сервизи, както и да имаме регулярен износ за европейските пазари.

Какъв е капацитетът на завода за производство на автомобили в Ловеч?
Фабриката е проектирана така, че да позволява асемблирането на до 50 000 автомобила годишно при пълен капацитет на работа и наети 2000 души. За момента все още не сме достигнали реализация на толкова голям обем автомобили. Когато това се случи, планираме да затворим цикъла на сглобяване до пълно производство.

Надяваме се в бъдеще площта около завода да прерасне в един голям индустриален център, в който различни производители да произвеждат множество части и компоненти за първично вграждане в новите автомобили, а малък и беден град от Северна България като Ловеч да процъфтява.

Кои са приоритетните пазари на произвежданата в него продукция? Какви пазарни канали използвате за нейното реализиране?
Не мога да кажа, че един пазар е по-важен от друг. Всички пазари са ни приоритетни. Работим обаче изключително активно за развитието на европейските пазари, тъй като българският не е достатъчно голям, за да издържа едно автомобилно производство.

За да илюстрирам размера на вътрешния ни пазар ще ви кажа, че за миналата година продадените нови автомобили са едва 28 050, докато тези втора употреба са между 180 и 200 хиляди. И, уверявам ви, зад този резултат не стои само покупателната способност на българина.

Стоят редица фактори и най-фрапиращият е данъчното облагане, което работи в обратна посока – данъците на автомобили с до 5-годишна възраст са с 2,8 пъти по-високи, отколкото на по-старите. Докато това не се промени, ние ще продължаваме да сме “автоморгата на Европа”.

Към днешна дата оперираме в Италия, Сърбия, Македония, Румъния, Албания и Черна гора и до края на годината плановете са за стъпване на още няколко европейски и няколко близкоизточни пазари. Във всяка от страните имаме официален вносител и оторизирани дилърства, които на местно ниво провеждат собствените си търговски политики. Разбира се, всяка стъпка се съгласува с Литекс Моторс като производител.

Как оценявате значението на завода в България за цялостната пазарна стратегия на дружеството Great Wall?
Ние сме изключително важен стратегически партньор на Great Wall Motors Company. На първо място заради геополитическото положение на България. Като страна членка на Европейския съюз, ние имаме свободен достъп до пазара на цялата общност. На второ място, ние разполагаме с човешкия ресурс, който е незаменим за всяко производство. Българските инженери са изключително подготвени и на много високо ниво.

Доказателство за това е фактът, че те все по-често са търсени и изисквани от европейски производители заради техните знания и умения, а ние можем да им предложим адекватна реализация и развитие в собствената им страна – съществени причини да останат тук. Така че аз лично, както и мениджмънтът на Great Wall Motors Company, оценяваме значението на завода на “Литекс Моторс” много високо.

Кои според Вас са основните мотиви на Great Wall да се спре именно на страната ни за изграждането на производствена база?
Всъщност не Great Wall избра България, а ние избрахме Great Wall за партньор. Литекс Моторс е изцяло българска компания с български капитал. Ние сме ексклузивен представител и собственик на правата за производство на автомобили с марката Great Wall за България и цяла Европа. А причините, поради които ние избрахме Great Wall, са няколко.

Перспективността беше ключова. Японските производители на автомобили направиха революция през 70-те години. Корейските направиха същото през 90-те. Сега идва ред на китайските, и то, повярвайте, с много по-бързи темпове.

Голяма тежест при избора на Great Wall оказа и фактът, че те са единствената китайска марка, която притежава европейско типово одобрение за своите продукти и отговаря на всички изисквания и норми на европейската общност. В допълнение, основна цел в нашия бизнес модел е повече от 50% от производството да бъде локализирано - условие, което те приеха.

Не на последно място по значимост е и фактът, че Great Wall Motors Company са частна автомобилна компания, което ги прави най-пазарно ориентираната такава в Китай, с най-големи възможности за бърза реакция, адаптация и промяна в стратегията на развитие в случай на нужда. С производството на 4 х 4 автомобили от 1976 г., Great Wall Motors вече имат традиции в сегмента и жънат сериозни успехи.

В каква посока виждате развитието на Литекс Моторс, какви са плановете Ви за следващите години?
Предстоят много неща. Имаме амбициозни планове за следващите 5-10 години. Планираме разширяване на експортните пазари както в Европа, така и в Близкия Изток. Очакваме с това да увеличим работния обем на компанията, което пък ще ни позволи да завършим II-рата фаза от завода - изграждането на допълнителни производствени халета. Надяваме се по-скоро да можем да локализираме производството си, така че максимално голям паричен поток да остава в България.

През октомври 2015 г. на Автомобилен салон София показахме предпремиерно марка HAVAL с първите модели, които ще започнат да се произвеждат в Ловеч съвсем скоро. HAVAL е собственост също на Great Wall Motors Company и е лансирана като по-високия клас марка.

Подобно на Range Rover и Jeep, HAVAL е марка, изцяло фокусирана върху производството на SUV-та в премиум сегмента, където се отделя голямо внимание на високите технологии, материалите и детайлите, които правят пътуването комфортно. Занапред ще лансираме и други модели от марката, като ще се стремим след 10 години да предлагаме най-пълната SUV гама в Европа.

Top