Най-големият ни успех тук е положителната репутация - Петер Симон, регионален мениджър на ABB за Румъния, България и Молдова

ИнтервюСп. Инженеринг ревю - брой 3, 2013

Най-големият ни успех тук е положителната репутация - Петер Симон, регионален мениджър на ABB за Румъния, България и Молдова

Уважаеми господин Симон, работите с българския пазар от 2007 г., а с Румъния сте тясно свързан от почти 18 години. За този дълъг период имате зад гърба си значителни постижения – заводи, пазари, награди... Какво ви мотивира в забележителната ви градивност през годините и кой от успехите си считате за най-значителен?
Най-големият успех, който постигнахме досега, е, че България не беше значим пазар за АВВ, но днес страната ви е във фокуса на корпорацията и е привлекателна точка за инвестиции. За първата копка на новия завод в Раковски дойдоха официални лица от централата на ABB от Цюрих, които видяха какво е изградено и постигнато. Положителна репутация – това е най-големият успех, който постигнахме тук. Горд съм с това, което направихме в страната, въпреки че то не е само моя заслуга.

Какви бяха причините ABB да избере точно България за това производство?
Резултатите досега. На базата на тези резултати, ние изградихме новото производство стъпка по стъпка. България е много интересен пазар за развиване на бизнес. Има добре подготвена кадрова база, както и подходящ климат и среда за производство. Това са основните причини да дойдем на този пазар. Помогна ни и опитът от миналото – когато нещата вървят, продължаваш.

Това касае не само АВВ, но и други големи компании. Много от тях все още не са убедени, че е добра идея да стартират производство тук, но тяхното привличане е задача на управлението на страната.

Основната причина за нашата инвестиция е постигането на по-висока конкурентоспособност на световния пазар, което е изключително важно в тези критични времена. Тук производството не е по-евтино само заради цената на труда, а и заради ефективността. Има места, където работната ръка ще струва много по-евтино, но не може да се постигне качеството, което могат да осигурят българските кадри като дисциплина и образование.

Какви са технологиите и продуктите, които ще произвежда новият завод?
В новата фабрика край Пловдив ще се произвеждат компоненти за газово изолирани прекъсвачи (GIS - gas insulated switchgear). Разполагаме с голяма мощност за галванизация, за нанасяне на сребърно покритие на доста от компонентите. Производството тук ще бъде напълно идентично с производството на тези компоненти в Швейцария. Частите ще се експортират към доста точки на света. Това е най-високата технология в прекъсвачите за високото напрежение в момента и е доказателство за голямото доверие към възможностите на българските производители.
Успехът на производството тук касае не само хората, които работят във фабриката, но и всички доставчици по веригата. Трябва да има перфектна организация, тъй като спазването на сроковете, логистиката, доставките от други страни и т. н. са от изключителна важност за успеха.

Горд съм, че съм част от изграждането на този завод, че ABB инвестира в България и че тази технология дойде в страната.

Бих искал да спомена и завода в Раковски – там имаме различно производство, в което най-впечатляващото са мини автоматичните прекъсвачи. В момента там работи втора машина, благодарение на която всеки втори АВВ мини прекъсвач се произвежда в България. Освен това, всеки отделен продукт се тества и настройва поотделно за постигане на високо качество и гаранция. Тестването се извършва посредством робот, което дава максимална гаранция за качество.

Какво е мястото на компанията на българския пазар?
АВВ е един от ключовите доставчици на компоненти и оборудване в България, включително на оборудване за икономия на електричество. Също така развиваме интересни проекти в сферата на фотоволтаиката и управлението на енергийната ефективност на сгради. Те включват изграждането на интелигентни системи за сградна автоматизация и са насочени към големи сгради, в които потреблението на енергия е много високо и спестяванията могат да бъдат големи. Това направление е ново за България, досега не се обръщаше достатъчно внимание на пестенето на енергия в сградите и интелигентното й използване.

В автоматизацията също има множество технологични подобрения, които спомагат за нейното пестене. Например, при помпени системи се контролира скоростта на моторите и това пести много енергия. Непрекъснато се подобрява ефективността на моторите. АВВ участва в голям проект в тази насока.

Какво се промени през последните години в българската индустрия?
Моите наблюдения са, че голям брой малки и средни компании в различни сфери на производството навлязоха на пазара, следвайки големите играчи. По отношение на качеството на произвежданата продукция - то все повече се възприема на пазарите. Но, за съжаление, като цяло по имиджа и на България, и на Румъния все още има много да се работи.

Кои сфери се нуждаят от подобрение?
Считам, че трябва да се подобри обучението на хората. Все повече големи компании правят сериозни инвестиции в това отношение. Например, Либхер прилагат т. нар. на запад двойно обучение. В основата му е система от обучение и практика. Например, за да станеш водопроводчик, по определена методология и система паралелно с няколкогодишното си обучение, трябва да работиш, за да усвоиш и практически знания. След това е необходим примерно 5-годишен опит в тази професия и нова фаза на обучение, съчетано с практика, за да добиеш квалификацията майстор-водопроводчик и едва след това имаш правото да обучаваш други хора. А тук много често всеки, който има инструмент, е водопроводчик.

Това е опростен пример, но онагледяващ твърдението ми, че в България има нужда от по-добра система за образоване на специалисти. Нямам предвид университетите, а средните специалисти, които вършат важни задачи в производството и за които системата за обучение не е много добра.

Каква оценявате пазара на роботи с марка ABB в България?
Пазарът на роботи в България едва сега стартира. В Румъния има инсталирани над 400 робота, тъй като там има доста напреднала автомобилна индустрия. В България са 30-40. Тук те намират добър пазар в хранително-вкусовата промишленост, като най-голямо приложение имат моделите от среден клас. Роботите са предпочитани заради постоянно високото качество, което осигуряват.

В индустрията значението на ефективното използване на енергията е от огромно значение. В предприятията все повече това се налага като стратегия. Инсталират се нови и по-модерни машини и съоръжения, които ползват по-малко енергия в производствения процес.

Как ще коментирате картината на настоящата ситуация на соларния пазар в България?
Към момента нещата не са особено благоприятни, но до няколко години бизнесът за фотоволтаика ще се върне. В момента в Румъния няма фиксирана тарифа, а зелени сертификати. Ако в България също настъпи промяна в системата в посока зелени сертификати, бизнесът бързо ще се върне. Много голям фактор за развитието е цената на електричеството. Ако тя се вдига, този пазар ще стане отново интересен. Това е същото като например, ако цената на петрола се вдигне, количеството на наличен петрол също се вдига. Всички казват, че резервите от петрол намаляват, но ако цената му се вдигне, и резервите му се повишават. Същото е и с електричеството.
Считам, че нещата на този пазар малко се преекспонират.
В България има и много слънце, и необходимите технологии, така че няма причини да не се използва соларната енергия.

На пазара се шири мнението, че най-близкото бъдеще на фотоволтаичните инсталации е в полза на покривните и вградените във фасади, отколкото на соларните паркове. Какъв е вашият коментар?
Аз мисля, че и двете направления имат бъдеще. Ние самите правим покривна фотоволтаична инсталация на нашата фабрика, която е голям консуматор на енергия, но само за наши нужди, не за продажба.
Макар това да е много силна тенденция, все още не са много предприятията, които използват покривни фотоволтаични инсталации. Не може обаче да очакваме всичко да стане за една година – трябва време.

Какъв ще бъде пазарният фокус на АВВ през следващата година в България?
АВВ продължава да се фокусира върху енергетиката и пестенето на енергия - там е най-големият ни пазарен потенциал. Ще има големи инвестиции и в ютилити сектора и Smart Grid системите. Също така, голямо бъдеще има пазарът на електромобили и на зарядни станции за тях. Убеден съм, че фотоволтаичният пазар ще се възроди след няколко години.

Новият брой 8/2017

брой 8-2017

ВСИЧКИ СТАТИИ | АРХИВ

ЕКСКЛУЗИВНО
Top