Производство на безалкохолни напитки в България

Във ФокусСп. Инженеринг ревю - брой 4/2016 • 28.06.2016

Производство на безалкохолни напитки в България
Производство на безалкохолни напитки в България

Понятието безалкохолни напитки включва всички напитки, направени от вода или минерална вода, захар, аромати и есенции, и обикновено съдържащи въглероден диоксид. За други напитки като ароматизираната вода, спортните и енергийни напитки, и студените чайове се използват подобни производствени процеси.

Анализаторите предвиждат ръст с постоянна стъпка от 7% на световния пазар на безалкохолни напитки в следващите няколко години. Повишаването на продажбите на скъпоструващи продукти като готови за консумация чайове, кафе и функционални напитки, е основният двигател за ръста на този пазар.

Въпреки че производствените процеси се различават в зависимост от вида на продукта и приложението му, в общи линии той е аналогичен.

Етапи на производството на безалкохолни напитки
Избистряне на захарния сироп - сместа от захар, аромати, есенции и вода се нарича сироп. При избистрянето му се отстраняват частици и кристали.

Микробиална стабилизация на водата - водата съставлява най-голямата част от напитките и затова тя трябва да бъде безопасна. Фазата на предварително филтруване играе ключова роля в производствения процес – защитава крайния филтър, осигурява дълъг живот и добри икономически показатели на филтърната система, и намалява първичното биологично натоварване. Етапът на финално филтруване премахва микроорганизми като бактерии, плесени, дрожди и протозои, за да се постигне изискваното качество за незаразена вода.

Газиране - това е процесът, при който към напитката се прибавя въглероден диоксид. Той се инжектира в напитката и трябва да не съдържа частици и микроорганизми. Производството на негазирани напитки не включва този етап.

Вдухване на въздух и измиване на бутилките - въздухът, използван за превръщането на заготовките в крайните PET бутилки, трябва да не съдържа замърсители; филтрирането му гарантира, че се произвежда бутилка с ниско биологично натоварване. Вдухването на въздух може да се прави във всеки процес за производство на напитки, при който се използват PET бутилки.

Също както въздухът за вдухване, така и водата за изплакване на бутилките трябва да не съдържа замърсяващи вещества; филтрирането й гарантира доброто качество на бутилките преди пълненето им. Безопасните и надеждни опаковки са от съществено значение за поддържане на качеството и удължаване срока на годност на напитките.

Пълнене на бутилките - филтрирането на газ може да бъде приложено и при процеса на пълнене на газираните напитки в бутилките. За да може да се осъществи пълненето, пълначният резервоар трябва да е под налягане, а използваният газ да е микробиално стабилен.

Производство на бутилирана вода
Водата е много неустойчив продукт по отношение съдържанието както на микроорганизми, така и на химични замърсители. Едно от основните предизвикателства при производството на бутилирана вода е непрекъснато да се поддържа качеството на продуктите, които да не съдържат патогенни микроорганизми и протозои, които могат да влошат качествените показатели на водата, да скъсят срока й на годност и да представляват заплаха за здравето на потребителите. Строгият производствен контрол е критичен за избягването на заразяване с патогенни бактерии и протозои.

Въпреки че производствените процеси за бутилирана вода се различават в зависимост от вида на продуктите и тяхното приложение, основният процес е един и същ и може да бъде адаптиран към специфичните изисквания на производителя. Етапите на производството на бутилирана вода включват: филтриране на водата - тя следва да не съдържа каквито и да е замърсители, които биха влошили качеството й, биха скъсили срока й на годност или биха били патогенна заплаха за потребителите; вентилация на резервоара - въздухът в резервоара за съхранение трябва да не съдържа микроорганизми, за да се гарантира, че съхраняваната вода няма да бъде заразена.

При производството на газирана вода се прилагат и няколко вече споменати процеси, а именно: газиране (при газираните води), вдухване на въздух и промиване на бутилките, както и тяхното пълнене.

Безалкохолните напитки в България
Според проучване на Euromonitor, в последните години, с изключение на газираните напитки и концентратите, при всички други категории безалкохолни напитки е наблюдаван ръст. “Големият победител” е бутилираната вода, която е считана за най-здравословният избор.

При натуралните сокове също се подновява процеса на растеж, докато готовите за консумация чай, кафе, енергийни и спортни напитки привличат все повече млади и активни потребители. Потребителите харчат по-малко средства за газирани напитки и концентрати, тъй като те не се смятат нито за здравословни, нито за модерни.

Полезната конкуренция между национални и международни компании води до редица технологични иновации и превръща маркетинга в ключов фактор за растеж, се казва в проучването.

Нови продукти, продуктови линии и аромати навлизат при безалкохолните напитки от всички категории през 2015 г. С цел задържане на клиентите и привличане на нови такива, водещите компании - както национални, така и международни, търсят създаването на нискокалорични напитки, продукти с повече естествени подсладители, продукти с функционални съставки, както и на атрактивни и удобни опаковки с разнообразни размери.

Международният анализ показва, че продуктите със собствен етикет са продължили растежа си в сектора на безалкохолните напитки през 2015 г., като цената все още остава важен фактор за повечето от потребителите и затова продуктите със собствен етикет, ниски и промоционални цени също са привлекли вниманието на купувачите.

Разработването на нови продукти, смятат специалистите, също е спомогнало увеличаването на търсенето на безалкохолни напитки, които преди са били смятани за нездравословни и старомодни, с цел поддържане интереса на потребителите.

Въпреки че при някои категории безалкохолни напитки се очаква спад в следващите години, за повечето от другите категории се прогнозира стабилен растеж, даващ положителна посока на целия сектор, заявяват анализаторите.

Изследването на Euromonitor откроява някои от водещите компании на пазара в последните години. Сред тях са:

Бест Фрутс
Флорина България е основана през 1993 г. Главната дейност на компанията включва производство, маркетинг и дистрибуция на плодови сокове, нектари и безалкохолни напитки. През 1997 г. компанията придобива нефункциониращ завод, намиращ се в Горубляне, София, на който извършва основен ремонт.

Впоследствие Флорина доразвива инвеститорската си програма, влагайки средства в: 5 Tetra Pak производствени линии през следващите 10 години; Manzini оборудване за обработка на плодове; 2 Krones PET производствени линии за газирани и негазирани безалкохолни напитки.

“През годините от основаването на Флорина България АД (понастоящем Бест Фрутс ЕООД) работи в съответствие със страстта си да осигурява най-доброто качество за своите клиенти. Следвайки стриктно всички европейски и национални изисквания за качество, ние в Бест Фрутс се стремим да осигурим най-добрите съставки от всички точки на света”, заявяват от дружеството.

БК Горна Баня
Основана през 1997 г., БК Горна Баня е един от водещите производители на бутилирана минерална и трапезна вода и газирани безалкохолни напитки в България. Компанията е концесионер на част от водното минерално находище Горна баня в София. “Фабриката за бутилиране, разположена в самия център на софийския квартал Горна баня, е оборудвана с най-съвременните високотехнологични производствени машини. Доказателство за това са и сертификатите за качество ISO 22000: 2005 и ISO 9001:2008.

За ефикасното разпространение на продукцията по цялата територия на страната разполагаме с прецизно изградена логистична структура, просторна собствена складова база в София, значим автомобилен парк с поддържащ сервиз и национална мрежа от десетки търговски представители и шофьори-пласьори. Компанията изнася продукция в държави от Европа, Америка и Азия”, става ясно от фирменото представяне на БК Горна Баня.

Девин
Фирма Девин е основана през 1992 г. като дружество с ограничена отговорност между физически лица и община Девин. От 1999 година компанията е акционерно дружество със 100% частен капитал. От август 2007 г. до юни 2010 г. Девин е публична компания с акции за свободно търгуване на Българската Фондова Борса. От 2010 г. насам Девин е собственост на международния фонд за управление на дялови инвестиции Адвент Интернешънъл.

Продуктовата гама на DEVIN включва минерална вода, изворна вода, газирана вода, плодови сокове Frutelli и Granini, както и енергийните напитки Red Bull. DEVIN предлага на пазара разнообразни разфасовки, които да задоволят различни поводи за консумация на бутилираната вода – от малки разфасовки за незабавна консумация до големи за домашна употреба.

Нова Трейд
е дружество, създадено през 1997 г. Фирмата е сертифицирана по Международните стандарти ISO 9001: 2000, ISO 14001 и ISO 22000. Въведена е и HACCP система за контрол на критичните точки. Сертифициращ и контролиращ орган е Lloyd’s Register Quality Assurance Limited.

Въведената и утвърдена Система за управление на качеството гарантира проследимост и контрол на всеки един етап от производствения процес. Фирмата разполага с производствени бази в България в градовете Пазарджик и Съединение и в Албания – в Тирана.

“В синхрон с изискванията на пазара компанията инвестира във високотехнологични производствени линии (Sidel - Simonazzi, Франция). При производството на безалкохолните напитки се използва водороден пероксид за осъществяването на суха студена стерилизация както на PET бутилките, така и на капачките.

Използваната вода за производство е преминала двойна обратна осмоза. Доставчик на инсталациите е Prominent, Германия”, разказват от компанията. Предлаганите продукти са: газирани безалкохолни напитки Derby; газирани и енергийни напитки - кен; енергийни напитки Pit Bull; плодови напитки и нектари Derby Plus; плодови напитки Derby Plus; студен чай Derby; плодови напитки Victoria; негазирани напитки с подсладител Victoria; студен чай Victoria; плодови напитки за деца Granachu.

Тимбарк България
е основана през 2005 г. след придобиването на Queen’s от Маспекс Вадовице Груп (Maspex Wadowice Group). По данни на самата компания, основна роля в стратегията й играе една от най-популярните марки в сегмента на соковете в България – Queen’s.

“Непрекъснато подобряваме и усъвършенстваме марката Queen’s, като създаваме най-уникалните продукти на българския пазар. Портфолиото на Тимбарк България се простира в три сектора: сокове, нектари и напитки, разтворими продукти и зърнени продукти, като другите водещи марки в продуктовата гама са Tedi, Ciao, La festa, Coffeeta, Ekland и Lubella.

За успешната работа на компанията е използван целият опит и познания на Maspex Wadowice Group, Полша”, се казва във фирмения профил на Тимбарк България.

Материалът, посветен на производството на безалкохолни напитки в България, продължава с по-задълбочен поглед върху един от най-интересните производители у нас. В специално интервю за списанието Димитър Дългъчев, изпълнителен директор на Михалково АД, представя дейността на компанията, реализираните проекти и бъдещи технологични подобрения.

Темата за производството на безалкохолни напитки у нас ще продължи и в следващия брой на сп. Инженеринг ревю с някои от най-интересните продуктови и технологични оферти от водещи специалисти на пазара, намиращи приложение в сектора.

ЕКСКЛУЗИВНО
Top