Ретрофит на металообработващи машини

МашиниСтатииСп. Инженеринг ревю - брой 6, 2008

Водещите специалисти в бранша коментират състоянието
и перспективите за пазарно развитие у нас

 

 реди около 30 години, в края на едно оперативно съвещание на ДСО ЗММ с директорите на заводите, генералният директор плъзна по масата едно зъбно колело и каза: "Кой ще си познае това колело?". То мина през ръцете на почти всички колеги и предизвика усмивки върху лицата им. Колелото беше от скоростна кутия на струг - грубо пилено по шлиците и отвора и шмиргеловано по зъбите. На всички бе ясно чие е бисерчето. Беше от "ремонтирана" машина. Мислех си наивно, че подобна случка днес е невъзможна, но преди месец колеги ме заведоха на оглед на ремонтирана машина, нуждаеща се отново от намеса. И ми показаха... обран осев луфт на шпинделните лагери - внимание! - с шайба, изрязана от гума. Едва ли е нужно да споменавам, но тази машина бе продадена на клиента като минала през ретрофит".
С тези думи започваме разговора си с колега от бранша, извървял целия път от създаването на пазара на услуги за ретрофит на металообработващи машини у нас до днес. И наистина, за тази пазарна ниша би могло да се говори много. Все в рамката на състоянието на машиностроенето в България в периода 1989 г. - 2008 г. В следващите редове бихте могли да прочетете най-интересното и най-важното, което би могло да се каже за услугата ретрофит у нас - от хората, които най-добре знаят какво е това и ще има ли почва за него пред следващите години.

Модернизират се по-високопроизводителни машини
Пазарният сегмент "Рехабилитация и модернизация на металообработващи машини" ще съществува винаги. Въпросът е за кои видове и модели металорежещи машини е икономически обосновано да се прави модернизация. В сравнение с предишни години броят на годишно модернизираните машини намалява. Измерено в паричен поток/оборот вероятно промяна няма, дори е възможно да има и ръст, тъй като се модернизират по-високопроизводителни машини.

Темпове на развитие: Едва ли може да се очаква някакъв съществен ръст в този сегмент. В повечето европейски държави това е доста устойчив сегмент, без драстични колебания. Не съществува причина в България пазарната ситуация да е по-различна. Както казах, ще се модернизират основно добри машини от среден и по-висок клас.

Влияние на членството ни в ЕС: Разбира се, приемането на България за член на ЕС влияе на този сегмент. Повишаването на разходите за труд прави почти безсмислена модернизацията на малките и нископроизводителните машини в сравнение с новите модели от същия клас, които се предлагат на пазара. От друга страна, за да са конкурентноспособни българските производители, е необходимо да модернизират машините, постигайки добри експлоатационни качества. За това е необходимо да се използват съвременни ЦПУ-та, задвижвания и измервателни системи. Свидетели сме именно на такъв процес в момента. В някои случаи, това е по-доброто решение за българския производител от алтернативата да закупи нова машина.

Техническите тенденции в ретрофита: ЕСД България, като представител и сервиз на HEIDENHAIN, предлагаме пълна гама решения за ретрофит, които имат същите качества и функционалност, като изцяло цифровите модели. Например, най-високият ни клас управление се предлага в аналогов вариант. Друг модел е специално предназначен за машини от нисък и среден клас, а трети - за CNC стругове, също се предлага в аналогов вариант. Фирмите, занимаващи се с ретрофит, вероятно знаят, че продуктовата ни гама включва и пълна гама цифрови задвижвания, но с аналогов интерфейс като задание по позиция.
С всичко казано до тук искам да подчертая, че решенията ретрофит, които предлагат водещите компании в областта на управленията на машини, не са някакъв вид компромис по отношение на предлаганите качества и функционалност. Целта и стремежът ни е машините, модернизирани с подобни съвременни продукти, да са максимално близо до характеристиките на една нова машина. И точно с това ние и редица колеги от бранша съществено се различаваме от многото други компромисни решения за ретрофит, предлагани у нас.
инж. Стефан Мичев, ръководител направление ЦПУ, ЕСД България

Не всяка фирма би могла да прави качествен ретрофит
Всъщност какво е ретрофитът - някакъв евтин частичен ремонт на техниката ни или пълното й подновяване и модернизация? И кой може да извърши това, а и доколко сме готови да платим високата цена на истинския ретрофит? Къде е оптималната граница на целесъобразното инвестиране в ремонти? Дали да не си купим нова техника, вместо да влагаме пари в неясни решения с временен ефект? На тези въпроси може и трябва да си отговори всеки, ако си направи добре сметката, а и ако гледа достатъчно далновидно на бизнеса си.
В момента клиентите в България все още "опипват почвата" и се колебаят дали закупуването на нови машини или ремонтът на старите е по-доброто решение. Всичко зависи от платежоспособността, а и от нагласата на мениджмънта - по-малките и бедни предприятия предпочитат ретрофита и причината за това е повече от очевидна. Но като говорим за състоянието на този сегмент от пазара, не бива да пропускаме, че не всяка фирма или отделен субект може да прави ретрофит. Има фирми, които твърдят, че правят ретрофит, но са далеч от истината. Те работят по-евтино, с малък персонал и малко вложени средства. Твърдят и даже декларират пред клиента, че ремонтираната от тях машина ще е в добро състояние, но на практика параметрите й са далеч от стойностите, характерни за добре ремонтирана или почти нова машина - високи скорости и обороти на шпиндела, стабилност и надеждност на механиката, съответствуващи на съвременните инструменти и режими на рязане, бързина и надеждност на електроуправлението и т.н. Повечето от тях не разполагат дори с най-необходимите мерителни средства и апаратура, задължителни за контрола на точност. Компромисите, които се допускат от тези "ремонтьори", излизат след време доста скъпо. Да не говорим за това, че желаната повишена точност, надеждност и бързина на машината въобще не са достигнати. Често клиентите искат "само да ми смените системата, иначе машината е почти нова" - но това не е ремонт, това въобще не е полезна инвестиция, това е само козметика. След една година клиентът вижда, че трябва отново да дава пари! Защо трябва да ядете и солта, и боя?, се питам аз.

Качеството струва пари, доброто качество струва много пари. Истинските ремонти са по-скъпо струващи, но машините придобиват добри качества. На практика от тях остават само корпусните елементи и основните възли, но концепцията им и базовите конструктивни решения не могат да се променят. Българските, а и вносните машини, които са още в експлоатация, са вече порядъчно възрастни - те в общия случай са модели от преди 15 - 20 - 25 г. Чрез ремонта могат да бъдат докарани до нива на техниката най-много от края на 90-те години. При влагане на повече пари би могло да се постигне и до ниво 2000 - 2001 г. Ако приемем, че нивото на техниката при металорежещите машини се обновява на 5 - 6 години или по-малко, това достигано ниво е напълно достатъчно за нашите производствени нужди.
Технически параметри на машини от най-ново поколение чрез ретрофит не биха могли да се постигнат. Нека имаме предвид, че скорости на подавания, които тук смятаме за върхови, а именно 30 - 40 м/сек. в новите японски, азиатски и европейските машини, вече са стандартни. Обороти на шпиндел от порядъка на 8000 - 10 000 об/мин. за центрите и 6000 об/мин. за струговете вече са стандарт. Такива параметри ретрофитът не може да достигне - просто механиката не би могла да ги издържи. Системите за управление и електроапаратурата от началото на 80-те години на миналия век въобще са немислими. Новите машини са многоосни, бързи, високопроизводителни. Линейни задвижвания, интегрирани шпиндел-мотори, сачмени двойки с охлаждане на винта, термични компенсации на корпусните елементи, специални мерки за охлаждане и терморегулация, бързи магазини за инструменти и палетосменители и още какво ли не - би могла да ги даде единствено една нова машина.
И още нещо. На запад, а и на изток истински ретрофит се прави само в заводски условия, основно в заводите, където са произвеждани машините. Така е в немски, чешки, полски заводи, така е и в японски, корейски, американски, а дори ако щете - и в сръбски заводи. Там, в ремонтните цехове е концентриран най-опитният персонал на фабриката, с дългогодишна практика. Зад тях плътно стоят конструктивните, технологични и метрологични отдели и звена, техническата документация, складовете с резервни части, логистиката. При тях компромиси с качеството не се правят, машините излизат със заводска гаранция и фирмен сервиз. Да, но и цените са "жестоки"! У нас това вече е немислимо, просто заводите ги няма.

Темпове на развитие: Много е трудно да се направи прогноза с какви темпове ще се развива този сегмент от пазара, защото моментът е преходен, дори бих казал преломен за машиностроенето. Ръководителите на предприятията оценяват необходимостта от обновяването на машинния парк - значи ще се влагат пари в това. Смятам, че обемът на ремонтите ще се задържи на сегашното ниво, а дори и ще се повиши. Промяната ще дойде във все по-високите изисквания към ретрофита - те ще се повишават все повече и повече, защото и изискванията към машините нарастват. Свидетелство, че ремонти в България ще продължат да се правят е и появата на нови играчи на терена на ремонтите.
Очаквам обаче и преструктуриране на поръчките. В момента се наблюдава интерес към ремонта на големи тежки машини. Новите модели са много скъпи и поради това клиентите ще се насочат към ретрофита на старите. А малките машини - те са обречени. Там стойностите на истинския ремонт все повече се доближават до стойностите на нова машина. От друга страна, дори и доказалите се фирми в областта на ретрофита не разполагат достатъчно с необходимите условия, за да се извършват ефективно подобни мащабни ремонти. Това изисква не само тежко оборудване и големи халета, но и специализиран квалифициран персонал, който е все по-дефицитен.

Влияние на членството ни в ЕС: Би могло да се търси и намери връзка между членството ни в ЕС и пазара на ремонтни услуги. Тя би била продиктувана от възможността да се открият относително добри и "млади" машини в европейските държави. Причината е в добре развитата лизингова практика - всеки европейски производител, като правило, има стремеж да работи с нова техника. След изтичането на лизинговането, машините обикновено се подменят, но те все още са в "добра кондиция", на 4-5 години, макар и тежко експлоатирани. Складовете за машини втора ръка в Германия, Италия, Франция са запълнени с относително "млади" машини - нашите предприемачи биха могли да купуват от тях. Бих искал обаче изрично да подчертая, че това не обезсмисля ремонта, защото в преобладаващия брой от случаите и тези машини също се нуждаят от освежаване, макар и по-леко. Много опасно е, разбира се, да не се повтори историята със старите автомобили - не бива да превръщаме цеховете си в гробища на стари машини. Турция преживя този синдром преди 15 - 16 г., внасяйки на килограм "бабички" от цяла Източна Европа, но сега е първенец във вноса на нови машини - почти колкото в цяла Европа. Разбира се, това беше регулирано от държавата им чрез строги митнически ограничения.

Техническите тенденции в ретрофита: И така, какво искате - частичен ремонт или пълен ретрофит?
Ако искате ретрофит, изисквайте и контролирайте пълен демонтаж, проверка на твърдостта и прешлифоване на направляващите. Както и подлепване на шейните с лента с антифрикционни качества, но истинска, каквито поставят и производителите на новите машини, доставена от истинския производител, а не от каква да е пластмаса. След това, се прави напасване на шейнитe по направляващите, но попитайте колко петна на квадратен цол са достигнати. Това осигурява както геометричните и точностните параметри, така и сцеплението да съответстват на характерните за нова машина.
Почти винаги се налага замяна на сачмено-винтовите двойки с нови или ако старите имат ресурс, се прави донатягане - но внимателно - границите на износ са твърде близо. Необходимо е всички, без изключение, лагери да се сменят, при това от реномирани производители, особено шпинделните със заводски предписаните им точности.
Хидравликата се ремонтира на 100%, монтират се нови помпи, разпределители и тръбни разводки, нови уплътнителни елементи в хидроцилиндрите, както и всички елементи, участващи в мазилната система - агрегати, дозатори, съединения. Желателна е смяната на ножодържачите, универсалите и хидрозатегателните цилиндри с нови - старите не подлежат на ремонт. Въртящите маси или се преконструират, или се заменят с нови. Инструменталните магазини са отчайващо негодни, затова се сменят с нови.
Защитите и особено стружкосъбирачите по правило са тотално амортизирани - и те са за пълна подмяна. В някои случаи е по-целесъобразно да се сменят или преработят напълно огражденията на машината - смачкани и със скъсани заварки и строшени или липсващи стъкла (задължително закалени или триплексови), иначе от машините масово тече охлаждането и хвърчат стружки. За лакобояджийските покрития няма да коментирам.
Тотално се сменя и електрическата инсталация на машината, както и управлението. Системата за управление, двигателите и сервоблоковете могат и да не са от най-новите поколения, но във ваш интерес е да са от авторитетен и сигурен производител с гарантиран сервиз, а не от евтините копирки, да не кажа самоделки. Електрошкафовете или се подменят, или се вземат сериозни мерки за охлаждането им, иначе гърмят и се палят. Електротаблата се изработват отново, при спазване на всички нови модерни изисквания към тях. Електроапаратурата също има определен живот и той, особено за българските апарати, не е особено дълъг. Кабелите се подменят тотално - вече са "на кокал", с нужните кабелни накрайници и маркировки, както и кабеловоденето и окачването му. Пултовете за управление се сменят задължително с нови, окачването им се съобразява с новите ергономични изисквания. Табелките, знаците и надписите - задължително трябва да са нови. Всички табели по машината, по условията и стандартите за техника на безопасност, също се сменят. Новите европейски изисквания за техника на безопасност - блокиране на ходовете на вратите, работа при затворено работно пространство, осветление на работната зона, вентилация и отнемане на маслените пари, отнемане на маслените капки от охлаждащата течност, заземяване и зануляване на машината, галванично разединено електрозахранване, и т.н., и т.н., и т.н. - следва да се спазват.
Накрая се изважда протоколът за норми за точност, съгласно паспорта, и трябва да са постигнати заложените от производителя, а и по-високи параметри. Това трябва да е проверено със съответните атестирани мерителни средства, уреди и приспособления. Машината трябва да се придружава от съответната документация с всички нанесени изменения, нови елементи, спецификации за резервни и бързоизносващи се части, електросхеми, ладер диаграма и т.н.
Това е истинският ретрофит. Всичко по-малко е компромис. Ако това не е по вашия вкус - търсете друг "ремонтьор". Преценката и парите са ваши.
инж. Светослав Лазаров,
управител на фирма ЛАЗАТЕК
Старите машини
трудно се конкурират
с новите
Оценката ни за днешното състояние на пазара на дейности, свързани с рехабилитация и модернизация на металообработващи машини у нас, е, че се наблюдава отслабване, изчерпване на източниците, както и загуба на интерес към старите машини и технологии.
Смятаме, че този пазарен сегмент ще отбележи временно затихване в близко бъдеще.

Влияние на членството ни в ЕС: Разбира се, приемането на България в Европейския съюз оказва влияние върху този пазарен сегмент у нас. Много български фирми получават сериозни поръчки за изработване на различни детайли от държави-членове на ЕС. Европейските възложители изискват изпълнението на най-високите стандарти и приложението на нови технологии. Това предполага използването на високопроизводителни и точни машини, което се отразява в посока отслабване на пазара на рециклирани металообработващи машини.

Технически тенденции: Модернизацията на старите машини е основно в посока внедряване на нови системи за управление, нови задвижвания и позициониращи системи. Въпреки това е много трудно една машина да се конкурира с новите модели.
инж. Калчо Калчев,
Машин Комерс


Модернизацията е оправдана за големи и уникални машини
Модернизацията на металообработващи машини, наричана още ретрофит, се развиваше с различен темп и посока у нас през последните 15 - 20 години, в зависимост преди всичко от конкретните икономически условия. В първите 10 години на прехода имаше голямо наличие на свободни машини, производство основно на бившите социалистически държави. За този период търсенето на пазара на металообработващи машини у нас бе много слабо и само няколко фирми правеха ретрофит на универсални и CNC машини.
Със създаването на основите на пазарното стопанство се почувства и сериозно раздвижване на пазара на металообработващи машини, в т.ч. и на търсенето на модернизирани машини. В това отношение голяма роля изигра приемането на България за член на Европейския съюз, което доведе до по-високи изисквания по отношение на качество, производителност, срокове на доставка и т.н.

Технически тенденции: Основните технически тенденции в ретрофита на металообработващите машини са:
l Смяна на CNC управлението на машините, което вече е морално остаряло и поддръжката му е почти невъзможна. Ако машината разполага с още физически ресурс, този ретрофит е напълно разумен.
l В повечето от случаите, при смяна на CNC се прави и замяна или модернизация на DC и AC задвижванията.
l Същото се отнася и за системата за отчитане на преместването, където използваните елементи са морално остарели, несигурни в процеса на работа, както и с недостатъчна точност.
l При много от машините се извършва ретрофит и на силовата управляваща система, включваща замяна на морално и физически остарелите електросхемни решения и електроелементи с нови и съвременни.
l Модернизацията задължително се съпътства и със съответните конструктивни промени на механичната част с цел вграждане на нови и съвременни елементи и решения.
Всеки ремонт изисква да се направи сериозно предварително проучване на:
l Техническото състояние на машината, степента на износване и съответно какъв комплекс от мероприятия е необходимо или препоръчително да се проведе.
l Да се анализират предварително очакваните разходи и като се сумират с остатъчната стойност на машината да се прецени ще осигурят ли нейното ефективно използване за период от 5 до 7 год.
l Да се направи сравнение на цената и техническите показатели на модернизираната машина с новите подобни модели от по-ниския ценови клас, предлагани на пазара у нас.
Като общо правило би могло да се приеме, че модернизацията е по-изгодна и оправдана за големи и уникални машини, които са много металоемки, с висока цена, а също така и с доста дълги срокове за доставка. За масовите машини от т.н. нисък и среден клас модернизацията често би могла да се окаже самоцелно и неоправдано технически и икономически решение.
инж. Георги Белчев,
управител на Полимета С
Да работим на нови машини, за да сме
в крак с времето
Дългогодишният ни опит в бранша показва, че напоследък все по-голям дял от ползвателите на металорежещи машини предпочитат да купуват нови машини. Това е продиктувано от факта, че все повече липсва работна ръка. В същото време изискванията на пазара на детайли и възли са да се осигурява евтина и качествена продукция. Целта на инвеститорите е да извлекат максимална финансова ефективност от съоръженията. На тези изисквания и особено на високата производителност, в общия случай, доста по-трудно могат да отговорят старите, макар и реновирани машини.
При модернизацията на една металорежеща машина би могла да се подобри само надеждността й. Ако обаче клиентът иска да увеличи производителността й, цената на един ремонт се изравнява с цената на произвежданите от нас нови машини. А новопроизведените машини имат и още, при това съществени предимства - те са със съвременни кинематика, точност и стабилност, имат възможност да произвеждат със скорости на рязане, съответстващи на изискванията на съвременните металорежещи инструменти. Не е за пренебрегване и срокът на гаранция, който се дава на реновирана и на нова машина. При обновените машини той е значително по-кратък и не се отнася за цялата машина, а единствено за реновираната част.

Темпове на развитие: Наблюденията ни показват, че тази дейност ще продължи да се развива за уникалните металорежещи машини. В последните години в РАИС се специализирахме да преработваме големи каруселни стругове, например в стругови центри с ЦПУ - машини, които обработват детайли с диаметър над 4 метра. Реновирането на уникални машини е предизвикателство и си заслужава усилията. Не така стоят нещата с конвенционалните машини. При тях закупуването на нова машина има редица предимства.

Влияние на членството ни в ЕС: Влиянието на Европейския съюз е факт. Преди 15 години РАИС започна дейността си с рециклиране на български CNC машини, но клиентите ни вече все повече залагат и разчитат на новото производство. За да сме в крак с времето и европейските изисквания за качество, трябва да произвеждаме нови машини и да работим на нови машини.
Паркът в България на стари металорежещи машини е твърде амортизиран и не е рентабилно да се залага на реновацията на машини, произведени преди 80-та година, освен ако действително става въпрос за уникална машина.

Технически тенденции в ретрофита: Наблюденията ни са, че, за съжаление, една макар и малка част от прохождащите фирми в бранша залитат в използването на реновирани металорежещи машини с ЦПУ с компоненти, които са с непрофесионална електроника, задвижвания и измервателни датчици местно производство. Те на пръв поглед са сравнително евтини и ремонтираната машина се получава с добра цена, но впоследствие носят сериозни проблеми на ползвателя на машината. За съжаление, инвеститорът разбира за това, след като е платил оборудването, защото с тези компоненти може да се получи някаква машина, на която човек да се учи, но не и да произвежда професионално. За прохождаща фирма би могло да се окаже, че е ефективно да си вземе стара машина, но само в случай, че поръчките не са редовни. Ако трябва да се изпълняват поръчки точно и в срок, по-добре е да е да се закупи нова машина. Все пак, в случай че изборът падне на стара машина, клиентите трябва да бъдат особено внимателни по отношение на качеството на предложената им реновация.
В РАИС държим дори и обучението на младите специалисти да става на нови машини, затова предоставихме на Техническия университет в Пловдив нов вертикален обработващ център с ЦПУ и струг. Стремежът ни е бъдещите специалисти да се обучават на най-новото, най-модерното и отговарящо на европейските изисквания.
Нишан Бъздигян,
управител на РАИС - Пазарджик


ЕС повлия глобално на бранша в положителна посока
Пазарът на дейностите, свързани с модернизация на металорежещи машини, е пряко свързан със състоянието на металообработващата индустрия. В момента съществуват всички предпоставки да се твърди, че тя определено е в подем и излиза от кризата, характерна за 90-те години на вече миналия век. Все повече индустриални предприятия се активизират и търсят фирми, които да модернизират техниката им. Стремежът им, разбира се, в повечето случаи е поостарелият машинен парк да стане по-надежден, след като се модернизира управляващата система на машината и бъдат направени необходимите механични ремонти. По този начин машините ще бъдат по-производителни и рентабилни, а фирмите от индустрията ще могат по-добре да планират производствените си обеми.
За съжаление, някои от фирмите, които се занимават с ретрофит, "свиха" това направление и все повече започнаха да развиват дейности като търговски представители и сервизни партньори на чужди компании-производители на металорежещи машини. Както вероятно е известно на читателите на списание Инженеринг ревю, на българския пазар се предлагат машини както от Европа, така и на производители от Азия - Тайван, Китай, Япония и Корея.

Темпове на развитие: Смятам, че тенденцията в развитието на този бизнес сегмент, е насочена към постепенно концентриране в модернизацията на нестандартни, голямогабаритни и уникални машини. Причините са икономически - за машините от този клас цените на новото оборудване са високи, а респективно сроковете за доставка - дълги.

Влияние на членството ни в ЕС: Не виждам основания да се счита, че само по себе си приемането на България в ЕС е повлияло в значителна степен на бизнеса на фирмите, занимаващи се с модернизация. По-скоро, Европейският съюз повлия глобално на бранша в положителна посока, като облекчи работата на фирмите с партньорите и доставчиците им от общността - по-добра логистика, улесняване на работата с митническите власти и т.н.

Технически тенденции: Тенденциите в модернизацията на металообработващи машини са насочени към използване на CNC-управления с модерна визуализация, облекчаваща операторите и технолозите при програмирането им. Съвременните управления предлагат графични "маски" за лесно и бързо програмиране на базови технологични цикли и контури. Необходимо е да се отбележат и възможностите за съвременна комуникация между програмиращи станции и машини, включени в мрежа. Все повече се практикува замяна на всички сервомотори и задвижвания със съвременни модели с цифрово управление, наред със самото управление, разбира се.
инж. Петър Кацаров,
мениджър Продажби “ЦПУ”, направление Индустрия, Сименс




ЕКСКЛУЗИВНО

Top