Инженеринг ревю бр. 5/2024

ИНЖЕНЕРИНГ РЕВЮ юли 2024 27 автоматизация но бърза реакция и за улавяне на времезакъснението между входните сигнали. Двете вериги трябва да се задействат приблизително по едно и също време, обикновено в рамките на части от секундата една след друга. Затварянето на веригите се извършва от резервираните контакти на всички интегрирани в системата аварийни и контролни устройства за безопасност. Сейфти релетата обикновено изискват отделно управляващо напрежение и заземяване, за да захранват вътрешната верига. Защо конвенционалните електромеханични релета не се считат за безопасни? Едно стандартно реле включва проводникова намотка и механично движение на металните контакти за включване и изключване на товара. Металните контакти обаче могат да се стопят и заварят след многократно превключване. Ако това се случи, машината ще продължи да работи, дори след като операторът натисне бутона за аварийно спиране, което ще го постави в опасна ситуация. Ето защо много европейски, американски и международни стандарти и регулации за безопасност забраняват използването на прости релета и контактори в опасни производствени и индустриални машини. Стандартните релета могат да имат от 1 до 6 двуполюсни или еднополюсни (нормално отворени – NO, и нормално затворени – NC) контакта. При предпазните релета нормално отворените изходни контакти са почесто срещани. Когато конвенционално реле се повреди, то може да остане в затворено състояние (със захранване). Това може да бъде много опасно, ако релето се използва за мониторинг на система за безопасност, като бутон за аварийно спиране например. Ако релето не успее да превключи, машината просто няма да спре. При реле за безопасност вътрешните функции гарантират, че в случай на неизправност то ще се повреди в отворено състояние или в състояние без захранване. Понякога нормално затвореният контакт се използва като мониторингов сигнал в рамките на веригата от устройства за безопасност, за да се гарантира, че релето е изключено, преди да позволи системата да бъде захранена. Пример за такъв сценарий е сигнал за разрешаване на безопасен режим на обучение при отворени предпазни врати. Пазар и приложения Глобалният пазар на релета за безопасност се очаква да нараства устойчиво с по над 8% годишно в периода между 2023 и 2033 г., като от 630 млн. щатски долара вероятно ще достигне стойност от над 1,4 млрд. долара. Сред основните фактори, стимулиращи ръста в сегмента, са все по-стриктните изисквания за безопасност на работното място и повишена сигурност на оборудването в производството и индустрията. Все по-масовата интеграция на автоматизирани машини, системи и промишлени роботи в предприятията по цял свят е друг водещ двигател за растежа на световния пазар на предпазни релета. Най-голямо търсене на такива устройства през последните години се наблюдава в производствените отрасли, металообработката и машиностроенето, автомобилостроенето, хранително-вкусовия и фармацевтичния сектор, нефтено-газовата индустрия и др. На практика всяко устройство, което е класифицирано с определено ниво на безопасност, трябва да се използва заедно с даден контролен елемент, като предпазно реле, за да поддържа номиналната си степен на интегрирана сигурност. В случая с бутоните и устройствата за аварийно спиране на машини например сейфти релетата се изискват, за да се гарантира и поддържа сертифицираният клас на безопасност на всеки конкретен предпазен компонент. Предприятията, разбира се, могат да използват аварийни стоп бутони и без сейфти релета, но тези устройства няма да отговарят на изискванията на конкретната класификация, валидна за съответното приложение. Това би било проблем не само „на хартия“ – при одит на машинната безопасност и условията на труд, но и в ежедневната практика, където рискът от инциденти би нараснал осезаемо. Все по-популярно става интегрирането на предпазни релета с други системи за управление и безопасност, като програмируеми логически контролери и сейфти контролери. Тъй като предпазното реле поначало е класифицирано с оценка на нивото на безопасност, при интеграция с PLC в обща платформа не е необходимо да се използва задължително сейфти контролер. Често срещан сред проектантите на системи за безопасност подход е използване на един от нормално отворените изходи на релето за подаване на сигнал към контролера за мониторинг на цялата предпазна система. Ако е необходимо да се знае с точност кое сейфти устройство в кой момент прекъсва веригата и предотвратява работата на дадена машина, се използва отделен контакт за всеки компонент.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc3Mjk=