Инженеринг ревю бр. 6/2024

брой 6, септември 2024 цена 8. 00 лв. www.tllmedia.bg ® ISSN 1311-0470 www.engineering-review.bg

ИНЖЕНЕРИНГ РЕВЮ септември 2024 1

2 септември 2024 ИНЖЕНЕРИНГ РЕВЮ в броя: септември 2024 За абонамент в Разпространение на печата или Български пощи – каталожен номер 1364 ® ISSN 1311-0470 ® Действителни собственици на Ти Ел Ел Медиа ООД са Теодора Стоянова Иванова и Любен Георгиев Георгиев Ти Ел Ел Медиа ООД © Всички права запазени. Всички права върху графичното оформление и дизайн, статиите и използваните изображения, текстове и снимки, публикувани в изданието са обект на закрила по действащия Закон за авторското право и сродните му права. Нерегламентираното и ненадлежно документирано използване нарушава законите и правата на авторите им. Издателят не носи отговорност за съдържанието на публикуваните реклами, рекламни карета, рекламни публикации, фирмени и платени статии. Правата на всички споменати търговски марки, регистрирани търговски марки, запазени марки и т.н. принадлежат на съответните им собственици. Диляна Йорданова отговорен редактор (02) 818 3823 Пепа Петрунова (02) 818 3822 editors@tllmedia.bg редактори Теодора Иванова (02) 818 3818 dora@tllmedia.bg Любен Георгиев (02) 818 3808 lubo@tllmedia.bg издатели Теодора Бахарова Гергана Николова (02) 818 3830 prepress@tllmedia.bg дизайн Заряна Маркова (02)8183811 abonament@tllmedia.bg секретар бул. "Акад. Иван Ев. Гешов" 104, офис 9 1612 София, тел.: (02) 818 3838 office@tllmedia.bg www.tllmedia.bg издава Ти Ел Ел Медиа ООД reklama@tllmedia.bg Петя Найденова Гергана Николова Елена Димитрова Мария Кояджикова (02) 818 3810 0888 414 831 (02) 818 3813 0888 395 928 (02) 818 3815 0888 335 882 (02) 818 3813 0889 256 232 реклама Татяна Тодорова (02)8183844 t.todorova@tllmedia.bg администрация 4 Накратко 12Интервю с Ивайло Иванов, управител на Интер Експо Център, официален представител на Messe Frankfurt за България 14Какво ще се промени в киберсигурността с NIS2 19Леене под налягане на медицински изделия 28Сензори за автомобилостроенето 38Индустриални монитори 46Комбинирани машини за щанцоване и лазерно рязане 54Инструменти за рязане и зачистване на кабели 62Оборудване за обработка на стружки 68Ъглови хващачи 73Защо е важно измерването на грапавост

ИНЖЕНЕРИНГ РЕВЮ септември 2024 3

4 септември 2024 ИНЖЕНЕРИНГ РЕВЮ накратко Добмар Трейд с премиерно участие на MachTech&InnoTech Фирма Добмар Трейд, заедно с представители на немския производител на иновативни задвижващи решения NORD Drivesystems, ще вземе за първи път участие на международното изложение за машини и технологии в металообработката MachTech&InnoTech, което ще се проведе от 1 до 4 октомври т.г. в Интер Експо Център (ИЕЦ) в София. „Пред българската аудитория за първи път ще бъдат представени решения за задвижване на фирма NORD Drivesystems. Сред акцентите на щанда на официалния представител ще бъде индустриален редуктор от серия MAXXDRIVE®, който може да достигне мощност до 6000 kW и въртящ момент до 282 000 Nm, както и патентованият мотор-редуктор на NORD Drivesystems от серия DuoDrive, който е компактно надеждно решение за опаковащата индустрия. Той е идеален за зони с високи хигиенни изисквания, например в хранително-вкусовата и фармацевтичната промишленост. Посетителите ще могат да видят и макет на последната разработка индустриален редуктор от серия MAXXDRIVE® XD, предназначен за вграждане в кранове“, съобщават от Добмар Трейд. От компанията допълват, че сред експонатите на фирмения щанд ще бъде и мотор-редуктор с високо енергийноефективен електродвигател NORD Drivesystems, който се отличава с клас на ефективност IE5+ и последно поколение честотен регулатор за управление. Посетителите на MachTech&InnoTech могат да открият Добмар Трейд и NORD Drivesystems на щанд А4 в зала 1 на ИЕЦ. Алкомет започна разширяването на производствената база в Шумен Алкомет даде официален старт на изпълнението на проекта за разширяване на производствената база на компанията в Шумен. Инвестицията е на обща стойност 140 млн. лв. и ще се реализира в следващите три години. Проектът „Разширяване на продуктовия микс чрез инсталиране на линия за непрекъснато леене, линии за производство на профили, универсален фолиев стан и съпътстващи съоръжения“ ще осигури увеличаване на производствения капацитет, ще разкрие нови 160 работни места, ще гарантира висока конкурентоспособност и разширяване на пазарния дял на компанията, посочиха от Алкомет. В началото на март т. г. компанията получи за него сертификат за приоритетен инвестиционен проект по Закона за насърчаване на инвестициите (ЗНИ) от Министерството на иновациите и растежа (МИР). Мажоритарният собственик на Алкомет Фикрет Индже отбеляза, че за период от 25 години компанията е завоювала пазарни позиции в Европа и САЩ, производственият капацитет е достигнал 100 000 тона годишно, а с новата инвестиция след година-две обемът на производство ще достигне до 140 000 тона годишно. Той благодари и на всички служители на Алкомет, като подчерта, че и в бъдеще ръководството ще разчита на добре подготвени кадри, за да продължи компанията своя успешен път на развитие.

ИНЖЕНЕРИНГ РЕВЮ септември 2024 5

6 септември 2024 ИНЖЕНЕРИНГ РЕВЮ накратко Arthur Klink се включва с щанд на MachTech&InnoTech Arthur Klink, един от водещите германски производители на машини за протягане, профилно шлайфане и заточване, както и на инструменти за протягане, за първи път ще бъде сред изложителите на международния панаир за машини и технологии в металообработката MachTech&InnoTech, който тази година ще се проведе от 1 до 4 октомври в Интер Експо Център. Компанията разполага и със собствен цех за вакуумно закаляване и нанасяне на TiN покритие. На фирмения щанд (А20 в зала 1) на Arthur Klink ще бъдат представени и компаниите от Arthur Klink Group – HOFFMANN Rаеumtechnik (протеглящи машини за турбинни за авиационни двигатели и газови турбини), Spezialwerkzeuge, EGW (производител на зъбни рейки) и Varinelli (протеглящи машини за енергетиката и отбраната). Посетителите на щанда на Arthur Klink ще могат да разгледат примерни детайли и да получат актуална техническа информация за всички продукти и услуги на Arthur Klink Group. На разположение на всички посетители ще бъдат видеопрезентации и брошури. „Продуктите и услугите на Arthur Klink Group са известни в цял свят със своето изключително качество и максимална прецизност. Посетете нашия щанд на MachTech&InnoTech, за да научите повече за техните предимства и възможни приложения. Нашите представители очакват с нетърпение да Ви посрещнат и да отговорят на Вашите въпроси“, призовават от компанията. Mazak с европейска премиера на OPTIPLEX 3015 Ez по време на EuroBLECH 2024 Mazak ще е сред участниците на тазгодишното издание на международното изложение за технологии за листообработка EuroBLECH, като акцент в представянето на японската корпорация ще бъде премиерата за европейския пазар на най-новата машина за 2D лазерна обработка OPTIPLEX 3015 Ez. Посетителите на изложението, което ще се проведе в Хановер между 22 и 25 октомври т. г., ще могат да открият Mazak на щанд D26 в зала 11. „OPTIPLEX 3015 Ez е достъпно решение за лазерна обработка, идеално за потребители, тепърва навлизащи в областта. Големите врати за достъп отпред и отстрани на машината предлагат улеснен достъп. Управлението MAZATROL SmoothLx от следващо поколение също така предоставя възможност за лесна експлоатация на машината и бързо обучение за работа с нея. Машината ще се предлага на специална пакетна цена с включена автоматизация“, информират от Стил Лазер България, официален представител на лазери Mazak за България. Щандът на Mazak на EuroBLECH 2024 ще привлече вниманието на посетителите и с предложенията на компанията за автоматизация, които включват и роботизирана система за сортиране. В допълнение, на живо ще бъде демонстрирана и новата технология GRAND CUT на машината OPTIPLEX 3015 NEO. Желаещите да посетят EuroBLECH 2024 организирано от България могат да се обърнат към Стил Лазер България. За контакт: Деница Менгова, тел: +359 886 422 623, d.mengova@stillaserbg.com.

ИНЖЕНЕРИНГ РЕВЮ септември 2024 7 накратко Стартира строителството на нов логистичен център в индустриалната зона на Костинброд Недшрьоф България получи сертификат за инвестиция клас Б Българското подразделение на нидерландската компания Nedschroef получи сертификат за инвестиция клас „Б“ по Закона за насърчаване на инвестициите (ЗНИ). Изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции (БАИ) Мила Ненова връчи сертификата на ръководството на Недшрьоф България по време на посещението си в Стара Загора. По време на обиколката на завода на компанията за високотехнологични компоненти за автомобилната индустрия Ненова се запозна с последните технологии и нововъведения, които Недшрьоф България внедрява в своето производство. Тя обсъди с ръководството на компанията плановете за разширяване и нови инвестиции, като подчерта значението на иновациите за повишаване на конкурентоспособността на България в глобален мащаб. В рамките на посещението си в Стара Загора Мила Ненова се срещна и с Радослав Танев, изпълнителен директор на Индустриална зона „Загоре“, зам.-кмета на Стара Загора Радостин Танев и Росица Райкова, началник отдел „Инвестиции, енергийна ефективност и зелен преход“ в община Стара Загора, с които разговаря за перспективите за нови инвестиции и сътрудничество в региона. Радослав Танев сподели, че планираните инвестиции в Индустриалната зона „Загоре“ са на обща стойност 143 800 000 лв., а общият брой на новите работни места може да достигне близо 1240. На 9 септември 2024 г. Евромастер Импорт-Експорт даде официален старт на строителството на новия си логистичен център в индустриалната зона на Костинброд. Новият център ще заема площ от 42 410 кв. м и ще включва складова база, офиси, шоурум, сервиз и център за презентации и обучения за работа с машини и инструменти. С новото съоръжение Евромастер Импорт-Експорт ще оптимизира логистичните процеси и ще увеличи капацитета за съхранение и разпределяне на стоки. Изграждането на центъра ще се извърши на два етапа. Първият включва строителството на основната складова част и административните зони с разгърната застроена площ от 25 231 кв. м, а вторият етап – разширяване на капацитета на базата, ориентирана към индустриалните нужди на региона. Първият склад ще бъде с площ от 19 873 кв. м, като ще разполага с 10 рампи за тирове и 9 рампи за бусове – максималният капацитет след приключването на втория етап. Проектът не само ще допринесе за подобряване на ефективността, но и ще подкрепи целите на Евромастер Импорт-Експорт в сферата на устойчивостта, посочват от компанията. Новият логистичен център ще бъде оборудван със зарядни станции за електромобили, модерна противопожарна система и LED осветление, както и зелени площи.

8 септември 2024 ИНЖЕНЕРИНГ РЕВЮ накратко Закриват завода за кабелни комплекти в Мездра Производителят на кабелни комплекти за автомобилната индустрия СЕ Борднетце - България, част от Сумитомо Електрик Борднетце (SEBN), обяви план за реорганизация на дейността си за следващите две години, който включва закриването на завода на компанията в Мездра през 2025 г. Другият завод на компанията у нас – този в Карнобат, ще продължи работа, но с намален капацитет. Като причина за действията си компанията посочва преместването на производството в заводите на SEBN в Молдова и Румъния, което пък се дължи на конкуренцията в сектора. „Високите производствени разходи в България, особено нарастващите разходи за труд, се отразиха негативно на способността на компанията да възлага нови проекти за серийно производство на кабелни комплекти към българските си локации“, обясняват от СЕ Борднетце - България. Заводът в Мездра, който е открит през 2008 г. и в който работят около 950 души, ще затвори врати в края на месец март 2025 г. Заводът в Карнобат, в който в момента работят 1000 души, ще оптимизира около 100 работни места от февруари 2025 г. ТУ - София с нова магистърска специалност в областта на сградната автоматизация Техническият университет в София обяви прием по нова магистърска програма в сферата на сградната автоматизация във Факултета по автоматика. Целта на новата специалност е да съчетае традициите в автоматизацията с най-актуалните технологии за проектиране и управление на интелигентни сгради, разкриват от висшето учебно заведение. Завършилите дисциплината млади специалисти ще разполагат със задълбочена подготовка по отношение на дизайна, внедряването и мениджмънта на комплексни сградни системи и решения, които осигуряват комфорт и сигурност за обитателите и ползвателите им. Факултет „Автоматика“ при ТУ - София понастоящем предлага три магистърски специалности, комбиниращи теория и практика, чрез които цели да отговори на потребностите на съвременната индустрия. Факултетът има дългогодишни традиции в подготовката на инженерни кадри за българския и световния пазар на труда и дава на своите студенти солидна основа в областта на автоматизацията и информационните технологии, коментират от висшето училище. „Силната връзка на факултета с индустрията гарантира на завършилите не само висококачествено образование, но и отлични възможности за реализация в сферата на сградната автоматизация, както в България, така и в чужбина“, допълват от ТУ - София.

ИНЖЕНЕРИНГ РЕВЮ септември 2024 9

10 септември 2024 ИНЖЕНЕРИНГ РЕВЮ фирмена публикация От колко време сте част от компанията и каква е водещата сила зад това да сте HR и то в сфера, която се приема като типично мъжка? Част съм от Солвей Соди от 8 години. Винаги съм била HR в производствени компании - за мен тази сфера дава възможност за по-всеобхватна и разнообразна откъм дейности работа. Хората в производствата са по-директни в желанията и очакванията си и това прави работата по-предизвикателна, но и далеч по-открита. От какво имат нужда служителите във Вашия сектор и това доколко се променя спрямо местоживеенето и професията им? Нещото, което променя нуждите на хората, не е толкова локацията, колкото възрастта им - средната възраст в компанията е 48 години. Другият фактор е това дали работата е свързана повече с физическо или психическо натоварване. Все пак основните потребности на работещите хора са едни и същи - сигурност, удовлетворение в работата и здраве. Удовлетворението идва от самата работа, както и от възнаграждението и социалните придобивки. Ние имаме щастието да работим в международна компания, която предоставя един от най-пълните социални пакети, който вярваме покрива разнообразни нужди. Какво включва този пакет и защо? Имаме 13-а заплата, бонус за постигнати цели за всички служители, увеличен размер на плащанията за нощен и извънреден труд, домашно дежурство, 29 дни платен годишен отпуск за служители в производството, сума за Великден и други поводи - 8 март, първи учебен ден, Коледа и др. Предлагаме за всички и допълнително доброволно пенсионно осигуряване, здравна застраховка с широко покритие, застраховка Живот по програмата Solvay Cares, даваща в определени случаи една или две годишни заплати в помощ на семействата, както и много ценения от младите татковци допълнителен платен отпуск (до 16 седмици) при раждане на дете. От няколко години работим и по програма за Благосъстояние на работното място, която сформирахме на база на анкети в екипа. Започнахме със зали, в които има маси за тенис и масажни столове. Продължихме веднъж в седмицата с народни танци, дневен тонус с професионален треньор, както и лекции за психологическа устойчивост. Тази година за първи път имахме и поход с пикник близо до Велики Преслав, което беше много зареждащо. Солвей Соди е от компаниите, които отделят бюджет и за карта MultiSport. Какво ви носи това като работодател? Карта MultiSport заема важно място в пакета ни. Тя е сред по-новите ни придобивки и финансирането се споделя между работодателя и служителите, които желаят да се грижат за здравето си. Нашето разбиране е, че служителят трябва сам да иска да се грижи за себе, за да можем ние да го подкрепим. Карти имат колегите ни от всички възрасти и посещават с тях най-разнообразни активности. Част от тях използват картата, за да спортуват и с близките и децата си. (Тук в разговора се включва и Василена Попова, специалист комуникации в Солвей Соди) Удовлетворението на служителите идва от комбинацията сигурност - възнаграждение - социални придобивки Юра Драганова-Владимирова, директор Човешки ресурси в Солвей Соди АД, пред сп. Инженеринг ревю Василена Попова: Мога да допълня, че имаме и бюлетин, наречен "С грижа за нас", в който обръщаме внимание на теми, свързани със здравето и физическата активност. Той допълва целия комплекс от придобивки, за които Юра разказа. През последните две години се забелязва положителна тенденция - колегите обръщат все по-голямо внимание на важността на физическата активност, балансираното хранене и релаксирането на ума. Споменахте балансирано хранене, имате ли инициативи и в тази посока? Да, имаме столови, в които всички служители се хранят безплатно и имат възможност да си избират различни менюта. Едно от тях е диетично, изготвено от специалист по диететика и изградено по рецепти, които са съобразени с основните заболявания в екипа, идентифицирани по време на профилактичните прегледи. Колегите получават обяд или вечеря в зависимост от смяната, в която работят. Вие самите какво спортувате и как Ви помага спортът? Ю. Д.: Спортувам пилатес и стречинг 3 - 4 пъти на седмица. Тренировките ми дават положителна енергия, откъсвам се от проблемите и имам време за себе си. Това, разбира се, зависи и от треньора и мястото, но карта MultiSport дава много възможности в това направление. В. П.: Аз също спортувам - отскоро. Причината е, че беше трудно да намеря място и човек, с когото да тренирам. В момента, в който ги намерих, започнах да ходя два пъти в седмицата. Ходя на фитнес с треньор, комбинирано със стречинг. Чувствам се много тонизирана и дори бих казала… щастлива. Това си е моето време, в което правя нещо за себе си. Какъв би бил призивът Ви към останалите компании в бранша и как могат да са попривлекателни работодателите, особено за младите? Със сигурност социалните придобивки могат да са един от стимулите компаниите да бъдат по-привлекателни - не са отговор на всичко, но със сигурност са много важни за хората. Компанията, независимо от бранша, трябва да се грижи за служителите си и да е отговорна към тях, както и служителите да са отговорни към себе си и да уважават компанията, в която са избрали да работят. Повече информация за MultiSport можете да получите на https://benefitsystems.bg/employers/ или на телефон 0879 91 16 19.

ИНЖЕНЕРИНГ РЕВЮ септември 2024 11 фирмена публикация В съвременния динамичен свят на технологиите би било прекалено амбициозно да се правят детайлни прогнози за това как ще изглеждат и функционират интелигентните машини след 10 или 20 години. Със сигурност обаче те ще са интегрирани в глобална система за управление и ще събират данни в реално време, съхранявайки ги в облачни структури. Как ще се случва това? Ще наблюдаваме всеки етап от всяка точка „Машините ще осигуряват перманентен мониторинг на абсолютно всеки стадий от производството – от входа на суровината или материала до излизането на готовия продукт извън пределите на предприятието“, предвижда Искрен Горнишки, собственик и управител на българското дружество PACS Solutions, чиято специализация е именно дигитализацията на индустриални процеси. Експертът допълва, че след десетилетие или две машините ще се управляват почти изцяло дистанционно, като ще осигуряват непрекъснат обмен на данни в реално време с цел моментална реакция на възникнали проблеми. Оборудването ще бъде осигурено със системи за превантивна поддръжка и ще обезпечава оптимални ключови показатели за ефективност (KPI) и максимална оперативна ефективност (OOE). Искате да подготвите производството си за бъдещето? Ако имате готовност да направите първите стъпки към дигитализацията, но не знаете откъде да започнете, Интегрирайте отделните машини в единен производствен процес с PACS Solutions потърсете помощ от специалистите. Екипът на PACS Solutions разполага с дългогодишен опит и богата експертиза в индустриалната автоматизация. Компанията е доверен стратегически партньор и интегратор за България на водещи световни брандове, като ADSTEC IIT, Stratus Technologies и ProLeiT, а основните групи решения в портфолиото й са в посока интегриране на отделни машини или групи в единен производствен процес. „Целим събиране на максимален обем данни в реално време и използването им във визуализации и доклади. Именно това е основата за всички последващи промени в организацията и начина на работа на съответното оборудване така, че да се достигне максимална ефективност на използването му“, обобщават формулата на успеха експертите от PACS Solutions.

12 септември 2024 ИНЖЕНЕРИНГ РЕВЮ интервю Кои бяха основните предпоставки за провеждането на изложението Light + Intelligent Building в Истанбул? Какво ще запази платформата от оригиналната концепция и кое ще е новото и различното? Между 27 и 29 ноември 2024 г. Messe Frankfurt Istanbul ще отбележи дебюта на Light + Intelligent Building Istanbul. В сътрудничество с Асоциацията на турските производители на осветително оборудване (AGID), събитието предоставя платформа за декоративно, архитектурно и техническо осветление, електрически лампи, компоненти и аксесоари, електротехника, интелигентни домове и сградна автоматизация. Истанбул предлага несравним достъп за международните посетители. В радиуса на 2-часов полет попада значителна част от Европа, Азия и Близкия изток. Градът е и в процес на бърза урбанизация. Настоящите мащабни строителни проекти обуславят нарастващо търсене за смарт осветление и решения за интелигентни сгради. Истанбулското издание ще заеме от оригиналната концепция основните принципи за насърчаване на иновациите, нетуъркинга и обмена на знания в индустрията. Ако сте посещавали Light + Building във Франкфурт, сте запознати с върховото ниво на професионализъм и организация. Не очаквайте нещо различно в Истанбул – Messe Frankfurt прилага доказано ефективната си формула, за да гарантира безпроблемното протичане на събитието. Какви са очакванията и амбициите на Messe Frankfurt за събитието и кои ще бъдат основните тенденции и акценти по време на премиерното му издание? Имаме добри очаквания за истанбулското издание на Light + Intelligent Building. Messe Frankfurt цели да установи това събитие като основна платформа за секторите на интелигентното осветление и сградната автоматизация в региона. Сред ключовите тенденции и акценти за премиерното изложение ще бъдат последните новости при решенията за смарт осветление, енергийноефективните технологии и интелигентните сградни системи. Първото издание в Истанбул обаче ще бъде много по-малко, Messe Frankfurt прилага доказано ефективната си формула за Light + Intelligent Building Istanbul Ивайло Иванов, управител на Интер Експо Център, официален представител на Messe Frankfurt за България, пред сп. Инженеринг ревю тъй като се провежда скоро след шоуто във Франкфурт, състояло се през март т. г. – понастоящем 75 компании от Турция, България, Италия, Германия, Индия и Китай вече са подписали договори за първото издание. Очакванията са за достигането до 150 изложители до деня на откриването. Организаторите подготвят атрактивна съпътстваща програма за купувачи, включително конференцията Balkan Light. Какъв ще е приносът на новото изложение за интелигентното осветление и сградния сектор в региона? Какви насоки бихте дали на българските компании, които искат да се включат в първото издание през ноември? Приносът на новото изложение за региона ще бъде съществен, включително за България, като създаде специализирана платформа за заинтересованите страни от индустрията за контакти, обмен на идеи и запознаване с последните иновации. То ще даде възможност за трансфер на знания, ще акцентира върху най-добрите практики и ще насърчи внедряването на усъвършенствани технологии, специализирани за потребностите на региона. Съветите към българските компании, желаещи да участват в премиерното издание, са да се възползват напълно от предоставените възможности за нетуъркинг, да се подготвят добре като проучат потенциални партньори и клиенти и обмислят как техните решения биха могли да спомогнат за справянето с уникалните за регионалния пазар предизвикателства. Също така да участват активно в конферентните сесии и дискусионните панели и да се уверят, че изложбеният им щанд е атрактивен и представя най-иновативните им продукти и услуги, за да привлече максимално внимание от страна на посетителите.

ИНЖЕНЕРИНГ РЕВЮ септември 2024 13

14 септември 2024 ИНЖЕНЕРИНГ РЕВЮ във фокус Целта на директивата е да гарантира внедряването на надеждни мерки за управление на риска за мрежовите и информационните системи Компаниите, попадащи в обхвата на NIS2, имат срок до октомври 2024 г., за да постигнат съответствие чрез непрекъснато подобряване на техния капацитет в сферата на киберсигурността Поради факта, че редица индустрии разчитат на стабилното и надеждно функциониране на производствения сектор, този отрасъл ще бъде сериозно засегнат от директивата NIS2 ирективата NIS2 (МИС2) е предложена от Европейската комисия през декември 2020 г., за да създаде високо общо ниво на киберсигурност на мрежовите и информационните системи на територията на ЕС. Съвместно със Законодателния акт за киберустойчивост, NIS2 директивата е на път да оформи бъдещето на киберсигурността в Европа. Директивата е насочена предимно към основни услуги, като енергетика, транспорт, водоснабдяване, дигитална инфраструктура, публична администрация, финанси и др., както и други важни сектори, като производство на храни, пощенски услуги и доставчици на цифрови услуги. Целта й е да гарантира внедряването на надеждни мерки за управление на риска за мрежовите и информационните системи. Тя изисква и незабавното докладване на инциденти, свързани със сигурността. Държавите членки на ЕС разполагат с време до октомври 2024 г. да транспонират NIS2 в националното законодателство. Компаниите, попадащи в обхвата на NIS2, имат същия Какво ще се промени в киберсигурността с NIS2 срок, за да постигнат съответствие чрез непрекъснато подобряване на техния капацитет в сферата на киберсигурността. Минимални изисквания Съществуват няколко минимални изисквания, които бизнесите трябва да изпълнят, за да постигнат съответствие с новата NIS директива. На първо място, организациите трябва да установят ясни и цялостни политики за оценка на риска. Това включва идентифициране на уязвимостите в техните системи, следене за потенциални атаки и провеждане на редовни одити по отношение на сигурността. Бизнесите трябва да въведат и процедури за регулярна оценка на ефективността на функциониращите мерки за сигурност. Това дава Д

ИНЖЕНЕРИНГ РЕВЮ септември 2024 15 във фокус възможност за непрекъснато подобрение и адаптиране към еволюиращите заплахи. NIS2 директивата изисква използването на криптиране, когато това е целесъобразно. Това ще окаже въздействие върху сигурността на данните в процес на пренос и съхранение между и в рамките на организациите. Наличието на ясен и документиран план за действие е от критично значение за успешната реакция при възникването на инцидент, свързан със сигурността. Според NIS2 този план трябва да очертава процедурите по регистриране, ограничаване, отстраняване и възстановяване в случай на кибератака. Организациите трябва да имат политики за сигурно набавяне, разработка и експлоатация на информационни системи. Това включва процедури за идентифициране и докладване на уязвимости в придобитите системи. Спазването на най-добрите практики за сигурност може да предотврати много инциденти. Затова организациите трябва да въведат протоколи за базова компютърна хигиена и да обучат всичките си служители да съблюдават най-добрите практики. Трябва да се прилага принципът на минималните необходими привилегии в комбинация със строги мерки за контрол на достъпа. Компаниите следва да поддържат опис на всички значими активи и да следят достъпа и работата с тях. Тук от голяма полза могат да бъдат инструменти за установяване и верифициране на самоличността. Редовните бекъпи и плановете за възвръщане на контрола върху критични информационни системи по време на и след инциденти, свързани със сигурността, са от ключово значение за плановете за осигуряване на непрекъснатост на дейността. Въвеждането на такива планове е от съществена важност за постигане на съответствие с NIS2. Организациите трябва да се възползват от многофакторната автентикация и други усъвършенствани решения (непрекъсната автентикация, криптиране на глас/ видео/текст), където това е уместно, за да подсилят контрола на достъпа и сигурността на комуникацията. NIS2 директивата подчертава важността на сигурността в снабдителната верига. Затова се изисква холистичен поглед върху риска за сигурността в рамките на цялата снабдителна верига. Енергийния сектор NIS2 директивата има широкообхватни последствия за енергийния сектор. Основната цел е да се повиши сигурността и издръжливостта на енергийните системи по отношение на кибератаки и други заплахи, поради което е важно енергийните компании да разберат разпоредбите и изискванията на законодателния документ. Директивата NIS2 изисква от енергийните компании да внедрят подходящи технически и организационни мерки, за да предотвратят, регистрират и реагират на инциденти, които могат да повлияят на сигурността и на непрекъснатостта на енергийните доставки. Това включва мерки за защита на критична инфраструктура, защита на данни и поверителност, както и на наличността на енергийните услуги. За да гарантират съответствие с директивата NIS2, компаниите и организациите, работещи в енергийния сектор, трябва да назначат отговорно лице, което да ръководи внедряването на мерки, да провежда регулярни оценки на риска и да си сътрудничи с националните компетентни власти, отговарящи за влизането на директивата в сила. Енергийните компании трябва да предприемат подходящи мерки, насочени към защита на личните данни, които те обработват. Те също отговарят за докладването на всякакви инциденти, които могат да повлияят на сигурността на тези данни. Потребителите имат правото да бъдат информирани за всякакви инциденти и да изискат изтриването на техните лични данни. NIS2 директивата има потенциала значително да повлияе на енергийния пазар чрез повишаване на довери-

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc3Mjk=