Аутомотив Клъстер България, Любомир Станиславов: Автомобилната индустрия се превърна в най-бързо развиващата се у нас

МашиниИнтервюСп. Инженеринг ревю - брой 6/2019 • 16.09.2019

Аутомотив Клъстер България, арх. Любомир Станиславов: Автомобилната индустрия се превърна в най-бързо развиващата се у нас

Арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор и член на борда на Аутомотив Клъстер България, пред сп. Инженеринг ревю

 

В разговора ни преди 3 години споделихте, че "въпреки бурното развитие на сектора, все още драстично изоставаме в сравнение със съседните страни". Какво се промени от тогава до днес?

Действително най-точната дума, с която можем да опишем развитието на аутомотив индустрията у нас през последните пет години, е „бурно“. И от последния ни разговор до днес този ръст не само не намалява, но дори увеличава темпа си. В страната вече работят над 230 производители на автомобилни компоненти, които правят софтуер и хардуер за почти всяка позната марка автомобили. Броят на заетите в индустрията надхвърля 60 000 души. Приходите, генерирани от компаниите в този сегмент за 2018 г., възлизат на около 5,5 млрд. евро и съставляват над 10% от БВП на страната.

За сравнение през 2012 г. производството на автомобилни компоненти у нас осигуряваше работа на около 9000 души, като близо 30 компании създаваха оборот от около 900 млн. евро. Днес аутомотив индустрията е най-бързо развиващата се в страната и осигурява най-висока добавена стойност спрямо броя заети.

За седемте години от основаването на Аутомотив Клъстер България броят на заетите в индустрията се е увеличил 7 пъти и над 230 компании за производство и разработка на софтуерни и хардуерни елементи работят за практически 99% от автомобилните марки в света. Което е по-важно – големият брой фирми и разнообразието от продукти позволява на страната ни да изгради екосистема от доставчици.

Точно такава система търсят големите световни производители на автомобили, т. нар. производители на оригинално оборудване (OEM, Original Equipment Manufacturers), когато правят своите проучвания за изграждането на автомобилни заводи. Ето защо България все по-често ще попада в сметките им, когато търсят подходящо местоположение за изграждането на автомобилни производства.

 

Какви са най-големите предизвикателства в работата на Аутомотив Клъстер България към момента? Кое считате за свой най-значим успех?

Аутомотив Клъстер България обединява много от над 230-те аутомотив производители в страната. Индустрията неусетно се превърна в най-бързо развиващата се у нас и осигурява най-висока добавена стойност спрямо броя заети. Това неминуемо ражда много предизвикателства, но може би най-голямото пред нас като клъстер и пред страната е да продължим да привличаме аутомотив компании и да превръщаме България във все по-търсен партньор за създаване на нови производства.

Никога не сме крили амбициите си да съдействаме за идването на голям производител, който да произвежда и сглобява своите автомобили тук. И никога не сме били по-близо до изпълнението на тази цел. За да извървим успешно последната крачка към привличането на такъв инвеститор, трябва да продължим работа си в тази посока.

Сред знаковите инвестиции от последните месеци, свързани с дейността на Аутомотив Клъстер България, са създаването на Bosch Automotive R&D център в София, големият проект за Аутомотив R&D център в рамките на София Тех Парк, който ще обедини някои от най-сериозните инженерни компании и ще изведе България на картата на разработките за автономни автомобили. Сериозни усилия полагаме и за създаването и развитието на нови индустриални зони, в които бъдещите инвеститори да намерят своето готово място за изграждане на производство.

 

Подготовката на квалифицирани кадри е сериозен проблем за индустрията в световен мащаб. Какви конкретни проекти и инициативи сте предприели в тази посока?

Правилно споменахте, че проблемът с кадрите съвсем не е типичен за България. От него страдат практически всички европейски страни. За щастие аутомотив индустрията в генерален план привлича работниците и е желано място за развитие. Заплатите в бранша, специално у нас, но и по света, са по-високи от тези в останалите индустриални клонове. Автомобилните фирми могат да си позволят да осигуряват по-добри заплати и повече бонуси за своите служители, защото трудът формира под 5% от крайната стойност на един автомобил.

Това помага за привличането на квалифицирани работници. Цяла Европа изпитва недостиг както от специалисти, така и от неквалифицирани служители, така че компаниите са склонни да осигурят по-добри условия – не само заплати, но и всички други привилегии, от които зависи изборът на работа. Горди сме с постигнатото по отношение на възможностите за обучение. Дуалното образование, в което бизнесът си сътрудничи с университетите, техническите гимназии и училища, постига все по-добри резултати.

 

Изглежда, че бъдещето на автомобилната индустрия принадлежи в голяма степен на електромобилите. Какво влияние оказва тази тенденция върху сектора и доколко обуславя неговата перспектива?

Електромобилите може да изглеждат като бъдещето на автомобилната индустрия, когато говорим за разпространението им на пазара, но когато гледаме през очите на производителите и очите на индустрията, те вече са настоящето. Защото автомобилите, които ще караме в следващите пет до десет години вече са в R&D центровете, в производствените лаборатории, на тестовите трасета – те вече се разработват.

От тази гледна точка за България е ключово да успее да се позиционира колкото се може по-добре в света на революционните технологии на утрешния ден. И това е отлична възможност. Защо например у нас да няма завод за производство на батерии за електромобили. Надеждите са такъв да се появи през 2020 г., защото Европа все повече има нужда да се дистанцира от доставките на батериите – този най-важен и скъп елемент от един електромобил – от доставчиците в Източна Азия.

Нуждата от батерии ще бъде значителна в следващите десетина години, а Европа изостава в тази област. Проекти за подобни заводи вече има в Норвегия, Франция, Германия, Белгия и ние се опитваме да не се намесим в битката за подобно съоръжение.

Автономните технологии също ще играят все по-съществена роля и затова сега е моментът България да се възползва от многото и добре подготвени IT специалисти, за да изгради мрежа от R&D центрове с условия за проектиране, развитие и тестване на автономни автомобили. За щастие в тази област срещаме много положително отношение и пълно съдействие от правителството.

Ние имаме план за изграждане на тестово трасе за автономни автомобили – такова, каквото то трябва да бъде според световните стандарти – с 5G инфраструктура и всичко необходимо. И това не е просто идея, а проект, върху който работим и който вече има избрано местоположение край София.

Така че бъдещето на автомобилната индустрия в близките поне десет години вече е с ясна посока и от нас зависи ние да се възползваме от големите промени, през които минава индустрията, за да се позиционираме като привлекателна дестинация за инвеститорите.

ЕКСКЛУЗИВНО

Top