Евромаркет Груп, Боряна Радева и Димитър Илчев: Търсят се гъвкави към работния процес машини
• Машини • Интервю • Сп. Инженеринг ревю - брой 9/2017 • 09.01.2018

Боряна Радева и Димитър Илчев, главни мениджъри на Евромаркет Груп, пред сп. Инженеринг ревю
През 2017 г. Евромаркет отбелязва 25 години от своето основаване. Как се промени българската индустрия за този период и през какво се наложи да преминете като компания, за да отговорите на тези промени?
Димитър Илчев: Когато стартирахме бизнеса си през 1992 г., приватизацията на българските държавни предприятия едва започваше и машините в тях бяха от времето на соца - стари, енергоемки и нископроизводителни. Типичен пример са старите бутални компресори, така наречените “борци”.
Имаше огромна необходимост от подмяна на старата техника с нова и това беше причината в края на 90-те да създадем “Евромаркет Компресорс” АД, едно от дружествата в холдинга ни, специализирано именно в проектиране, доставка и изграждане на компресорни инсталации. Основаването на тази фирма ни позволи да се фокусираме върху доставките на винтови компресори от световния лидер Gardner Denver - нова за времето си технология, с която за първи път започнахме да предлагаме енергийни одити и разчети за реалната печалба на клиентите от използването й.
ПОДОБНИ СТАТИИ
Doosan Machine Tools обяви нови серии металообработващи машини
Евромаркет представи нова серия безмаслени компресори на Gardner Denver
Роботизирани заваръчни системи
Енергийно ефективни технологии от Евромаркет Компресорс
Фирма Ер Ес Те предлага компресори за широка гама индустриални приложения
Друг пример са старите модели металообработващи машини, които освен че бяха енергоемки и нископроизводителни, бяха трудни за управление, изискваха много специализирани кадри, които да оперират с тях, не позволяваха гъвкавост при обработката на продукта и не бяха толкова безопасни за работа.
Подменяхме ги например с машини на Microstep, често с комбинираните модели Combicut, които позволяват едновременно използване на различни процеси при една и съща машина - газокислородно и плазмено рязане, механично пробиване, навиване на резби, работа както с листов материал, така и на тръби с кръгло, квадратно или правоъгълно сечение, скосяване на краищата за подготовка за заваряване и т. н. От началото на партньорството ни с Microstep сме доставили над 70 техни машини в България, с което допринесохме в значителна степен за модернизацията в индустрията.
Към настоящия момент много се търсят машини с висока енергийна ефективност, повишена производителност и гъвкавост за лесна и бърза промяна на продукта на производство в рамките на капацитета на машината. Мога да дам за пример роботизираните заваръчни системи на Panasonic, с които също жънем голям успех и през 2017 година получихме отличие от производителя за ръст на продажбите.
Тези системи могат постоянно да се адаптират и да еволюират благодарение на това, че всичките им компоненти са произведени от Panasonic, което позволява промяна на процесите и разположението на самата система спрямо нуждите на производството.
Боряна Радева: На фона на всички тези примери трябва да отбележим, че ние не просто сме променяли, а буквално сме се развивали заедно с българската индустрия, спрямо нейните нужди. Корпоративната ни мисия е основана именно на това да доставяме най-иновативните технологии до българския клиент. Реализирането й изискваше от нас да разширяваме непрекъснато портфолиото си, с което растеше и компанията ни.
От малка фирма за внос на инструменти с десетина служители днес сме се превърнали в голяма, силно диверсифицирана компания, с над 600 служители, с регионални офиси и задгранични дружества, както и със 7 бизнес направления, специализирани в доставката и сервиза на различни машини. Всеки нов продукт и всяко ново бизнес направление изискваха от нас да наемаме повече хора и да установим като практика редовни търговски и бизнес обучения, чрез които нашите служители да са максимално подготвени и да предлагат правилните технологични решения на клиентите. Не на последно място, винаги сме се стремели внимателно да подбираме партньорите, с които работим.
Какви са критериите Ви в подбора на компании, с които да си партнирате?
Б. Р.: Времето ни показа, че е по-добре и за клиентите, и за нас да работим само и единствено с топ марки, затова стратегията ни е да работим с партньори, които са сред световните лидери в своята област. Такива са Lincoln Electric, Microstep, Panasonic, Doosan Machine Tools, Toyota Material Handling, Mitutoyo, Gardner Denver, FG Wilson... За нас е изключително важно те да надграждат технологиите си и постоянно да се стремят към усъвършенстването им.
Какво е важно да знае една компания, стартираща своя бизнес в областта на индустрията у нас? Какви са основните предизвикателства и специфики – в бизнес средата, от една страна, а от друга – в технологичното ниво на сектора?
Б. Р.: Пазарът у нас е силно сегментиран, подреден и днес е много трудно за една стартираща компания да пробие и да остане стабилна. Повечето български фирми в индустриалния сектор работят от много време, знаят правилата, имат установени практики и традиции, преживели са всякакви кризи и изпитания и вътрешните им процеси са усъвършенствани и модернизирани. Ето защо за нов играч на пазара ще е много трудно да бъде конкурентоспособен.
За да успее, трябва да разполага с огромен финансов ресурс или да е открил празна ниша, в която да се развива. Друг вариант е да предлага някакъв иновативен продукт или да използва иновативна технология в производството си, която да намалява разходите му и да повишава качеството и добавената стойност на продукта. И тъй като днес светът е отворен за търговия и всичко е въпрос на логистика, скоростта на работа е от голямо значение, за да не бъдеш изместен от конкуренцията. Иначе казано, по-бързият изяжда по-бавния.
Евромаркет е сред водещите български компании в индустрията. Каква е посоката, в която продължавате за следващите 25 години?
Д. И.: Нашата посока ще бъде да останем силно диверсифицирана компания, без да изневеряваме на мисията си, визията си и ценностите си. Ще наблегнем върху оптимизиране и дигитализиране на работните процеси, автоматизация на складовете, както и инвестиции в демонстрационни центрове. Но водеща винаги ще бъде връзката с клиента и постоянното подобрение на сервизните ни услуги.
Б. Р.: Основният ни поглед обаче ще бъде насочен към това нашите собствени деца и децата на нашите служители, the next generation, които можем да привлечем в Евромаркет или които вече са част от нея. Тяхното израстване като професионалисти и ролята им в процесите на компанията е от огромно значение за това в каква посока ще поеме компанията. Едно е сигурно - пътят е само напред.
Боряна Радева е съосновател и един от главните мениджъри на Евромаркет Груп АД. Живее и учи в Куба, а след завръщането си в България завършва икономика на промишлеността и право в УНСС (ВИИ “Карл Маркс”). След дипломирането си работи в задграничната дирекция на индустриалния конгломерат КЗУ – тогавашен лидер в производството на резервоари, танкери и цистерни, с големи обекти в Чехия, Кувейт, Бруней и др. Сертифицирана от курсове по лидерство, ефективност и ефикасност на човешкия капитал. Омъжена, с двама сина и две внучки.
Димитър Илчев е съосновател и един от главните мениджъри на Евромаркет Груп АД. Завършва Инженерно-строителен институт в Русия, специалност “Промишлено и гражданско строителство”. След дипломирането си работи като инженер-конструктор работи като експерт в строителната дирекция на КЗУ – тогавашен лидер в производството на резервоари, танкери и цистерни. Кара ски, играе голф, любител е на водните спортове и е почитател на източните култури. Говори английски, руски и испански.
Ключови думи: Евромаркет Груп, Евромаркет Компресорс, индустриално оборудване, Gardner Denver, Microstep, роботизирани заваръчни системи, Panasonic, Doosan Machine Tools