Интервю с Александър Маркович, управител на ЕТИ България

Начало > Интервю > Сп. Инженеринг ревю - брой 3, 2012

Качеството и безопасността на продуктите са от първо-степенно значение

Уважаеми г-н Маркович, ETI Elektroelement вече седма година е част от пазара на електроапаратура у нас. Каква е равносметката Ви за този период?
През изминалите седем години ЕТИ България извървя дълъг път на българския пазар. Фирмата стартира своята дейност като представителство с изцяло презентативни и консултантски функции към своите дистрибутори и клиенти. Сега компанията се развива като търговска фирма с персонал и склад, като същевременно подпомага изградената дистрибуторска и партньорска мрежа. Смело можем да заявим, че за последните 3 години ЕТИ България се наложи стабилно на пазара на стопяемите предпазители и свързаните с тях продукти, а също така и на пазара на продукти за защита на фотоволтаични централи. Също така компанията снабдява с високоволтови и високомощни стопяеми предпазители всички електроразпределителни предприятия в България.

Как бихте определили развитието на този пазарен сегмент?
Пазарът на електроапаратура в България е много динамичен и силно конкурентен. През последните няколко години стабилно се налагат много нови марки, произведени в Азия, които освен че свалиха цените на утвърдените производители, привикнаха българския потребител да не държи на качеството на влаганата в проектите апаратура.

Парадоксът е, че въпреки намалелия брой на обектите, инвеститорите стават все по-взискателни към вложените материали, но искат цената да се запази на нивото на азиатския им еквивалент. В повечето случаи това условие е трудно изпълнимо. За съжаление, пазарът в България е свит и често пъти цената на продукта е определяща при избора на доставчик. ЕТИ България може да отговори на тези критерии - доказано качество на конкурентна цена.

В кои продуктови направления конкуренцията е най-силна?
Конкуренцията е най-силна при апаратура НН като например миниатюрните автоматични прекъсвачи и такива с лят корпус. В тези направления водещи конкуренти имат собствени производствени мощности на територията на страната, а освен това и присъствието на вече споменатите азиатски производители засилва съревнованието. В отговор на конкурентите си, ЕТИ България поддържа складови наличности на богата гама от продукти, организира ежеседмични доставки от Словения и е изградила гъвкава ценова политика към своите дистрибутори и клиенти.

Какви бизнес и пазарни цели си поставяте за развитието на компанията у нас?
Основната цел на компанията е да запази лидерската позиция при стопяемите предпазители и апаратурата за защита на фотоволтаични централи. Също така ЕТИ се фокусира върху увеличаване на продажбите на останалите продукти от портфолиото си, които са синоним на доказано качество и безопасност. Основната ни задача е да разширим контактите си в различните краища на България и да изградим стабилни партньорски взаимоотношения.

Предстои Ви разширяване на складовата база. Какви са плановете ви за увеличаване броя на партньорите в дистрибуторската ви мрежа?
Нашите дистрибутори са силни в продажбите на определени продуктови групи. Разширяването на складовата база е предпоставка за увеличаване сигурността и възможностите на партньорите ни и с общи усилия да постигнем поставените цели.

Кои са новите разработки на компанията?
ЕТИ е компания, която играе важна роля в развитието и подобряването на техническите характеристики на продуктите. Наши експерти участваха в разработката на нов стандарт при предпазителите за защита на фотоволтаични централи. Нововъведената gPV характеристика на стопяемите предпазители стана задължителна от 2010 г. при изграждане на такива съоръжения. С това нововъведение се подобрява стабилността на системата, защитават се кабелите и панелите от къси съединения и претоварвания.

В началото на тази година излезе на пазара и новата серия автоматични прекъсвачи с лят корпус - ETIBREAK EB2S. Те се отличават с нов дизайн, по-малки размери и улеснен монтаж. Миниатюрните автоматични прекъсвачи ETIMAT 11 замениха ETIMAT 10 с по-добрите си характеристики, нов метод за монтаж и демонтаж на DIN шина, възможност за свързване едновременно с гребен и проводник. Със своя бърз монтаж на клема се отличават и прекъсвачите ETIBREAK 11 Quick Connect.

България е една от 27-те страни в Европа, където ETI Elektroelement присъства. Каква е позицията на българското представителство в международен план?
Източноевропейските страни са с голям потенциал за развитие, именно това беше и причината за откриването на представителството в България. Компанията се развива на местния пазар с бавно, но сигурно темпо, като се планира през следващата година да достигне резултатите на представителствата в Полша, Украйна и другите Балкански страни, където ЕТИ е една от водещите компании за електроапаратура.



Ключови думи: Интервю, Александър Маркович, ЕТИ България



Top