Международният технически панаир през 2006 г.
Начало > Събития > Сп. Инженеринг ревю - брой 7, 2006
ПОДОБНИ СТАТИИ
Специално събитие във Франкфурт представи акцентите на предстоящото издание на EMO Hannover
TIMTOS и TMTS 2022 ще се проведат съвместно през февруари
Robotics Strategy Forum 2020 показа колко близо е бъдещето
Robotics Strategy Forum 2020: нашите впечатления и мисли
Обявиха акцентите в предстоящото юбилейно издание на Light + Building
Бизнес активност, мащабност и разнообразие: отличителни белези на форума
Последното, 62-ро издание на най-старото и значимо изложение на стоки и услуги с промишлено приложение в страната се проведе от 25 до 30 септември 2006 г. в Пловдив. Международният технически панаир през 2006 г. носеше заряда на стопанското оживление, характерно за икономиката ни през последните години. Форумът ще се запомни и с очакваната бизнес активност от страна на неприсъстващи до момента на българския пазар западни компании, провокирани от скорошното ни членство в Европейския съюз. Наближаването на датата първи януари 2007 г. обяснява и участието на редица азиатски компании, явно проучващи условията за бизнес у нас и възможностите за навлизане в еврозоната през България. Също очаквано, предвид традиционно добрите икономически отношения между България и Турция, през последните години, бе активното организирано участие на турския бизнес на форума. След като България беше партньор на тазгодишното издание на най-големия турски технически панаир WIN (World in Industry), Турция бе страната партньор на 62-рия Международен технически панаир.
Все по-европейска визия и стил
Оставил в миналото прояви, невписващи се в реномето му на сериозен бизнес форум от международен ранг, Техническият панаир има все по-европейска организация, визия и стил. Въпреки това, форумът далеч не би могъл да се постави в графата скучни бизнес прояви, тъй като все повече фирми залагат на разнообразни и нетрадиционни за нашия пазар маркетингови инструменти, насочващи, забавляващи и моделиращи потребителското внимание. Миниконцерти, скечове и томболи, с участието на популярни лица от шоу-средите у нас, се допълваха хармонично с наистина богатата програма на деловите прояви, включваща семинари, кръгли маси, пресконференции и т.н. Водени от желанието да разчупят досегашната рамка и в стремежа към разнообразие, се включиха и организаторите, които промениха датата и стила на връчването на златните медали. За първи път, българските и чуждестранните изложители получиха отличията си на третия ден от изложението - сряда, 27 септември, вместо традиционния петък, на фона на шоу спектакъл с участието на Йълдъз Ибрахимова.
Най-мащабен от 20 години насам
По данни на организаторите, последният панаир е най-мащабният за последните 20 години. Статистиката сочи, че на форума със свои изложбени площи са участвали 3548 фирми, или с 378 повече от миналата година. Общата изложбена площ е приблизително 115 000 кв.м. Пак по данни на организаторите, това е с 20 332 кв.м. повече от 2005 г. Макар че точните цифри за интереса на българския и чуждестранен бизнес към панаира са приоритет на изследванията на организаторите, голямата степен на уплътняване на вътрешните и външните изложбени площи бе видима за всеки участник и посетител на форума. Това е и причината в коментарите за тазгодишното издание на панаира да отсъства традиционния скептицизъм и леката ирония по отношение на изнесената от организаторите информация. Особено, като се има предвид истинската битка, която се води от изложителите месеци преди панаира за отвоюване на най-доброто място за панаирна изява.
Различия в оценката за бизнес ползите
За разлика от пълния консенсус относно мащабността на тазгодишното издание на панаира, посетителската активност бе оценявана различно - от някои участници като отлична, от други - като крайно незадоволителна. Което е напълно естествено, предвид общотехническата насоченост на форума, различната степен на развитие на представените браншове, спецификите в правенето на бизнес и очакванията, с които всеки изложител свързва участието си на панаира. Като цяло, общият брой на посетителите беше сходен с миналогодишния. Показателят брой на посетителите, обаче, е твърде условен, предвид трудността в отделянето на целевите посетители от групата на т.нар. зяпачи, посещаващи панаира за развлечение. Това възпрепятства точното дефиниране на общите бизнес ползи за отделните браншове, представени на форума, и превръща оценката в обективна, само когато се отнася до конкретната фирма участник. Неоспоримо, най-висок бе интересът от страна на посетителите и изложителите към Автомобилния салон, в който се включиха 112 фирми от 15 държави.
Специализираните изложби: отново десет
Изненади в политиката на организаторите за тематично обособяване на широкия спектър от участниците в специализирани изложби, през настоящата година нямаше. Броят на тематичните изложби отново бе десет - Машиностроене, Стойтех-градът, Аутотех, Елтех, Енеко, Инфотех, PC World, Химия, Акватех и Автомобилен салон, по подобие с предходната година. И отново, ясно изразено подреждане на изложителите в съответните изложби спрямо предмета им на дейност нямаше. Причините са много, но сред тях трябва да се отбележи естественият стремеж на фирмите да участват в утвърдени като имиджови палати, трудното дефиниране на дейността на определени участници в някоя от специализираните изложби, различните маркетингови съображения на фирмите за участие и т.н. Въпреки че все още има какво да се желае, оптимизирането в структурата на панаира, което предприеха организаторите от миналата година, се възприема от мнозинството участници като положително.