Не просто следваме пазарното развитие, а налагаме европейски стил
Начало > Интервю > Сп. Инженеринг ревю - брой 7, 2007
Велко Кузмов, президент на Италмодалуче,
пред сп. Инженеринг ревю
Велко Кузмов, президент на Италмодалуче,
пред сп. Инженеринг ревю
Господин Кузмов, Италмодалуче предлага по-скоро скъпи, дори луксозни серии в областта на осветлението и оборудването за електрически инсталации. Как успявате да развивате успешен бизнес с подобни изделия и услуги на пазар като нашия?
През последните години българският пазар на осветителни системи и електрооборудване претърпя сериозно развитие. Закономерно се появи и разви търсене на изделия и услуги от различни ценови сегменти, качество и дизайн. На пазара навлязоха инвеститори, за които не цената е от определящо значение, а имиджът, надеждността, сигурността и качеството. Предвиждайки тази посока в развитието на търсенето, още преди години Италмодалуче се насочи към предлагането на изделия, отговарящи на изискванията на средния и високия клас потребители. Още повече, да продава висококачествени и луксозни изделия не би могъл всеки. Изисква се сериозен ресурс - и като квалификация на персонала, и като мащаби на фирмата.
Определено, предлагането на изделия от висок ценови клас изисква съответни условия!
Разбира се, никак не е сериозно квалитетни, имиджови продукти да се продават в гараж. Затова и фирмите, които имат амбициите да работят в този пазарен сегмент, не бива да подценяват интериора и екстериора на офисите, складовите помещения, изложбените зали, както и качеството на обслужване и квалификацията на персонала. Следвайки тази политика, Италмодалуче инвестира в централата на фирмата в град Пловдив и работи активно в посока разширяване на офисите си в различни градове на страната.
Наскоро съобщихме за откриването на шоу-рум в София.
За момента изделия и цялостни интериорни решения, предлагани от Италмодалуче, могат да се видят в два шоу-рума в столицата. И с това далеч не свършват плановете ни за активно присъствие в София. Планираме да изградим собствена база в столицата, в градовете Бургас и Благоевград, както и в курорта Слънчев бряг. В момента строим сграда, обхващаща административна част, шоу-рум, търговски и складови площи във Варна.
Тази амбициозна програма едва ли включва само засилено присъствие в различни градове на страната. Ще разширявате ли и номенклатурата от предлагани електротехнически изделия и осветителни тела?
Да, няма да спрем дотук. Работим активно и в посока разширяване на предлаганите от Италмодалуче търговски марки в областта на електроизграждането. Клиентите ни от страната знаят, че Италмодалуче е компания, която би могла да предложи не само техническите изделия, но и проектиране и цялостно изграждане на електрически инсталации в областта на индустрията и строителството на бизнес, обществени и жилищни сгради. Сред приоритетните ни задачи е налагане на широката номенклатура от изделия на компанията Gewiss за изграждане на електрически инсталации.
В тази връзка, българският бизнес модел на инженеринговите фирми в сферата на електроизграждането доближава ли се до европейския?
По отношение степента на специализация, различията са доста сериозни. В повечето държави от Европейския съюз проектирането и изграждането на осветителните системи и електрическите инсталации се извършва от специализирани архитектурни и дизайнерски студия. Значителен дял от тях познават и предлагат номенклатурата на един, двама, най-много трима производители. Докато на българския пазар работят няколко мащабни инженерингови фирми, които предлагат много широка гама изделия от голям брой производители и дейността им далеч не се ограничава само с проектирането и изграждането на електрически инсталации.
Явно, не оставаме встрани от световната тенденция към окрупняване на бизнеса!
Като активен участник на пазара в страната, считам, че по отношение фирмите в нашата област, окрупняването ще се запази и развива, както по отношение на номенклатурата от предлагани търговски марки и изделия, така и в посока развитие на дейността. Например, Италмодалуче има планове да развие дейността си и в други съпътстващи досегашната ни специализация области. Очаквам, също така, някои по-малки инсталационни фирми да бъдат погълнати от по-големите компании в областта.
Пораствайки като икономически измерения, ще започнат ли фирмите от бранша да обръщат сериозно внимание и на неща, звучащи все още "екзотично" у нас като фирмена визия или фирмена култура?
Имаме амбицията да сме сред фирмите, които не просто следват закономерния ход на развитие на българския бизнес, но налагат европейските стандарти в страната. Вярно е, че браншът все още има много да учи по отношение стила на работа, но важното е, че макар и трудно, у нас се наблюдава развитие и в тази посока.