Next.e.Go, Любомир Станиславов: Заводът на Next.e.Go в Ловеч ще произвежда достъпни електромобили за масовия потребител

Начало > Българската индустрия > Интервю > Сп. Инженеринг ревю - брой 3/2022 > 27.04.2022

Снимки: Next.e.Go; S Architectural Team
Снимки: Next.e.Go; S Architectural Team
Снимки: Next.e.Go; S Architectural Team
Снимки: Next.e.Go; S Architectural Team
Снимки: Next.e.Go; S Architectural Team

арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на Next.e.Go България и Аутомотив Клъстер България, пред сп. Инженеринг ревю

Next.e.Go България ще инвестира 140 млн. евро в иновативен завод за електромобили в Ловеч, който трябва да заработи през 2023 г. Проектът бе отличен от Българската агенция за инвестиции със статуетка "Златен бик" и почетна грамота за "Инвестиция на зелено". Какво означава това отличие за Next.e.Go?

Все още сме в началото на пътя, който трябва да извървим, а той няма да е никак прост и лесен, затова приемаме наградата по-скоро като отговорност, отколкото като оценка и признание.

Макар за България това да е един от най-големите и амбициозни инвестиционни проекти до момента, спрямо европейското ниво на развитие на автомобилната индустрия, той представлява един нормален по мащаб проект. Това се дължи на обстоятелството, че в България автомобилната индустрия започна своето развитие много по-късно и съответно по-късно достигна до етап, в който да могат да се реализират такъв тип проекти, в сравнение с други страни.

Какви условия за производството на електромобили предлага България, които привличат чуждестранните инвеститори?

Първата важна предпоставка е, че в България има много добре изградена екосистема от компании доставчици и поддоставчици за автомобилостроенето, които от своя страна привличат производителите тук. Тази индустриална екосистема е отлично развита, за което можем да съдим и от факта, че по брой заети в автомобилната индустрия България изпреварва редица други държави, в които вече се произвеждат автомобили.

На второ място е наличието на добри инженерни специалисти при нас, в сравнение с други държави, където потенциалът вече е изчерпан. За позициите, които се откриват в Next.e.Go, вече са постъпили над 300 кандидатури от хора, които учат и живеят в чужбина и искат да се завърнат в България.

На трето място, не трябва да се подценява и обстоятелството, че в България цените и данъчните условия са предпоставка за много рентабилно производство. Пакетът стимули, които държавата се съгласи да отпусне, също е фактор от значение за избора на един инвеститор.

 

Предвиждате ли недостиг на квалифицирани кадри и по какъв начин смятате да се справите с този проблем?

В България липсват квалифицирани кадри, но има ресурс, който може да се развие. Това са хора, които имат нужда от обучения и допълнителна квалификация. Започна подготовката на топ кадрите, които се наемат. Те ще преминат обучение в завода в Германия, като ще прекарат няколко месеца в производството там и освен теоретични познания ще придобият практически опит и умения.

По отношение на обучението, това е един много добре структуриран проект, защото в него залягат знания и технологии за автоматизация и организация на производствените процеси, разработени от Рейнско-Вестфалския технически университет в Аахен.

 

Бихте ли споделили повече за интелигентните производствени системи, които ще бъдат внедрени в завода?

В основата на проекта е постигането на производство на електрически автомобили за масовия потребител. Докато през 90-те години течеше надпревара между автомобилостроителите да се създаде достъпен автомобил за масовия потребител, който същевременно да носи и печалба на производителя, в момента тече такава надпревара, но този път с друга цел – производство на масов електрически автомобил, който да е в ценовия клас до 20 000 евро и да накара масовия потребител да изостави конвенционалния автомобил с ДВГ. Предизвикателството се състои в това как този електромобил да бъде създаден така, че да носи печалба за автомобилостроителя.

Всеки голям производител разработва проект в тази насока и вече има различни и нестандартни решения. Това е целта и на технологията на Университета в Аахен, която ще се внедри в завода в Ловеч.

Първото решение, което ще се възприеме в E.go, e алуминиева пространствена рама, която ще представлява носещата конструкция на електромобила. Тя не е новост, използва се в състезателни автомобили, но досега не е правена масова кола по този способ, защото този тип производство отнема много време. Университетът Аахен разработва специална технология, която позволява времето за изграждане на една алуминиева пространствена рама да се съкрати до 10 минути.

Предимство на тази конструкция е нейният дълъг експлоатационен живот. Тя не променя своите якостни качества в рамките на 50 години. За сравнение, стоманената конструкция на една конвенционална кола е с експлоатационен живот 12 години, като след този период якостта и здравината на заварките се променя. Това дава изключително голямо предимство на автомобилите на E.go и от екологична гледна точка.

Второто решение се състои в това, че към алуминиевата пространствена рама ще се монтират панели от специфичен термоформован поликарбонат. Те ще пристигат като готови листове, произведени в съответния цвят. Техните предимства са, че са много леки, производството им не коства големи разходи и при спукване подмяната им е лесна и достъпна за потребителя.

С комбинацията от тези технологии се елиминират двата най-скъпи процеса – пресоването и боядисването на елементите на конструкцията. Благодарение на оптимизацията необходимата инвестиция за такъв завод ще бъде с 80% по-малка в сравнение с инвестиция в конвенционален завод със звена за пресоване и боядисване.

Този проект е от голямо значение и по друга причина. Ако той пожъне успех, т.е. докажем, че можем да построим завод за 150 млн. евро, който да е съпоставим с инвестиция в конвенционален завод на стойност 1 млрд. евро, няма съмнение, че световните производители ще възприемат този пример за производство на масово достъпен електрически автомобил. Това е причината те да следят с огромен интерес развитието му. А успехът на този проект ще бъде предпоставка за това да последват нови.

 

Моделът на развитие на Next.e.GO Mobile се базира на интелигентни, свързани, устойчиви микрофабрики. Разкажете повече за тази концепция.

Въпреки че я наричаме микрофабрика, тя ще заема между 15 и 20% от площта на град Ловеч. Под този термин се разбира нещо друго. В основата на концепцията стои стремежът автомобилите да се произвеждат близо до потребителя, за да се спестят ресурси за транспортирането им. Микрофабриката се нарича така не заради мащаба си, а по-скоро заради размера на инвестицията. На едно място ще се произвежда и заварява алуминиевата пространствена рама и ще се сглобява целият автомобил, като инвестицията в производството ще е много по-малка в сравнение с конвенционалните фабрики.

 

Кога се очаква да се достигне пълният производствен капацитет?

Прогнозите са през 2023 г. заводът да е напълно оборудван и да се направят първите пробни електромобили. Пълномащабното производство ще започне през втората половина на 2024 г., когато ще бъдат възприети и новите стандарти, засягащи производството на автомобили в Европа. Всички производители ще трябва да пуснат ревизирани модели, отговарящи новите екологични стандарти. Първата година при пълен производствен капацитет ще бъде 2025 г.



Вижте още от Българската индустрия


Ключови думи: Next.e.Go България, Next.e.Go, електромобили, електрическа мобилност, автомобилостроене



Top