Няма крайна точка в развитието на точността и бързината на машините
Начало > Интервю > Сп. Инженеринг ревю - брой 3, 2008
Такаши Ямазаки,
главен изпълнителен директор -
продажби и маркетинг
на корпорация Ямазаки Мазак, Япония,
пред сп. Инженеринг ревю
Господин Ямазаки, какви са съвременните технически тенденции в областта на машиностроенето?
Високото техническо ниво е приложимо само ако се приема от клиентите. Използваема технология може да има единствено ако тя допринася за производството и бизнеса. Пълната производствена програма на Ямазаки Мазак обхваща многоелементни технологии: едновременна обработка по 5 оси; безлюдни технологии и новите интелигентни технологии. Развитието по отношение на точността и бързината ще продължи, като смятаме, че няма крайна точка. Мнението ни е, че клиентите изискват все повече от днешните технологии.
А какви ще са металообработващите машини на бъдещето?
Най-търсената от посочените технологии е интелигентната. С оглед на обработваемия детайл и околната среда, интелигентните машини сами анализират, избират режим и дават съвети на оператора за постигането на най-добри обработки. При работа вибрациите оказват влияние върху повърхността. Разработили сме: активен контрол на вибрациите, намаляващ по електронен път това влияние и позволяващ на неопитни оператори да постигат търсения клас на грапавост; интелигентен предпазен щит за предотвратяване на грешки и интелигентен термичен щит за запазване точността при топлинни промени.
У нас много се говори за пословичната японска привързаност към фирмата. Разкажете повече за кадровата политика на Мазак?
Традиционно се отнасяме към кадрите като актив, нефигуриращ в балансовия отчет. Увеличава се броят на компаниите в САЩ, Европа и Япония, които с лекота се освобождават от своите човешки ресурси. Наблюдавайки ги, съжаляваме, че губят ценни активи, а с тях и жизнеспособността на фирмата. При добър икономически климат не инвестираме повече от необходимото и обръщаме най-голямо внимание при увеличаване на броя на служителите. При лош икономически климат обсъждаме с ръководството и служителите как да преодолеем трудните времена. Смятаме, че това създава доверие и сътрудничество между работодателя и служителите. Практикуваме този начин на работа от дълги години.
Интересно би било да чуем вашето мнение за българския пазар в сравнение с тези в съседните държави или държавите от Централна Европа?
Увеличението на продажбите на Ямазаки Мазак на българския пазар е забележително. През 2007 г. те са 2,1 пъти повече от предходната година. Това е най-големият растеж в сравнение с всички други пазари в централно- и източноевропейските държави. Оценяваме добрата работа на нашия партньор Бимекс Лимитид и вярваме, че преди всичко това е в резултат на одобрението на продуктите и услугите на Мазак.
Каква е политиката на Мазак по отношение на японските, американските и европейските ви конкуренти?
Много е важно да се знае кои и какви са те. Не обръщаме най-голямо внимание на конкурентите, а на нуждите на клиентите и тенденциите в техните промишлени браншове. Това е отправната точка на дейността на компанията. Важно е да се победи конкуренцията по отношение на бизнеса, но по-важно е да се усетят промените в приоритетите на клиентите и да се разбере, че те са различни за всеки пазар по света. Дейността на компанията ни започва и завършва с клиента. Това е принцип.
Съществува ли вероятност Мазак да изнесе производство на високотехнологични машини у нас?
Разполагаме с четири производствени мощности в Япония и четири по света. За пръв път през 2007 г. броят на произведените машини в заводите ни по света надхвърли количеството на тези от Япония. Освен Ямазаки Мазак няма друг производител на металорежещи машини, развил глобално производство в такива мащаби. Засега не планираме изнасяне на производство на металорежещи машини в Централна Европа и в България. Регионът притежава потенциал да бъде кандидат за производствена база в бъдеще.
И накрая, какъв съвет бихте дали на българския машиностроителен бранш?
Няколко са факторите за успех - нови технологии и продукти; инвестиции в производството; търговска и сервизна мрежа по целия свят; "здрави" финанси - предвид голямата чувствителност на отрасъла към промените в икономическия климат. За стабилното развитие е важно балансирано управление на посочените четири точки. От много години спазваме тези принципи на "здравия разум" и сме постигнали позиция 1 в света. Не изкупуваме конкуренти, а сме постигнали резултатите само със собствени усилия. Тази политика остава непроменена и за в бъдеще.