Ретрофит на металообработващи машини у нас

Начало > Бизнес > Сп. Инженеринг ревю - брой 5, 2008

Ретрофит на металообработващи машини у нас

Очаквайте коментари на водещи специалисти от бранша

в следващия брой на сп. Инженеринг ревю

Всеки, имал шанса да бъде част от машиностроителния сектор у нас през последните години, няма как да е пропуснал съсипването и дори буквално опустошаването на бранша през деветдесетте години на вече миналия век. Закриването на цели заводи или драстичното съкращаване на производствените обеми в други прекъсна традициите и приемствеността между по-старото поколение инженери и идващите след тях млади колеги. Не един и два, а стотици машинни инженери намериха професионална реализация в съвсем други области.

Но, благодарение на малцината предприемчиви специалисти, имащи дързостта да се борят с тогавашната пазарна ситуация, част от натрупаното през годините инженерно ноу-хау бе съхранено. Създадени бяха български фирми, специализирани в

модернизацията и рехабилитацията на стари машини

каквито по онова време имаше в изобилие. И сред инженерната терминология се появи и утвърди думата ретрофит, която обединява всички направления от дейността на тези фирми, макар и на не се превежда буквално на български език.

Минаха години... и търсенето на металообработващи машини в страната се увеличи. Ситуацията в традиционно запазената за машиностроителния бранш 13 палата на Техническия панаир в Пловдив се драстично промени. Част от изложбените площи не само не зееха празни, както се случваше преди десетина години, но пространството отесня и специализираната изложба Машиностроене прехвърли рамките на една палата.

Усетили вятъра на промяната в индустриалния сектор, довел до повишено търсене на металообработващи машини, у нас навлязоха чуждестранни производствени компании.

Изделията на част от които бяха наложени на българския пазар именно от фирми, занимаващи се с ретрофит. Други фирми, стартирали дейността си първоначално с модернизация на стари машини, постепенно се утвърдиха на пазара като производители на нови.

Ситуацията с ретрофита днес е сложна

И така, само за няколко години пазарното предлагане у нас се разви до степен, в която клиентът би могъл да закупи скъпа машина от водещите международни имена в бранша до модели с непрепоръчително качество и ниска функционалност.

Друг фактор, оказал влияние върху дейността на фирмите, занимаващи се с ретрофит, бе приемането на България за член на Европейския съюз през 2007 г. Днешната ситуация с ретрофита на металообработващи машини у нас е доста сложна и интересна - от една страна, е налице предлагане на нови машини от всякакъв клас и цена, има недостиг на кадри от друга, необходимо е да се съобразяваме с европейските изисквания, норми и стандарти, от трета, както и да отчитаме факта, че цената на труда и енергоносителите у нас ще става все по-висока.

Четете за технически и пазарни тенденции

Затова, заедно с утвърдени фирми, занимаващи се директно или индиректно с ретрофит на машини, потърсихме отговорите на важните въпроси, вълнуващи бранша.

В следващия брой на Инженеринг ревю бихте могли да прочетете мнението на специалисти със значима роля в създаването и развитието на бранша на фирмите, занимаващи се с ретрофит, за прогнозите им по отношение бъдещите обеми на този пазарен сегмент - и като брой на модернизираните машини, и като паричен еквивалент. Обръщаме специално внимание и на пазарните тенденции в класа на модернизираните машини, европейските практики, степента на влиянието, което е оказало върху фирмите членството ни в ЕС. Бихте могли да прочетете и за техническите тенденции в рехабилитацията на стари машини, включително би ли могъл ретрофитът да осигури по-висока производителност, как стоят нещата с надеждността, гаранциите, точността, стабилността, скоростите на обработка и т.н.




Top