Съвременни системи и технологии за съхранение на електроенергия

Начало > Електроника > Статии > Сп. Инженеринг ревю - брой 3/2025 > 08.05.2025

Съвременни системи и технологии за съхранение на електроенергия | Инженеринг ревю, снимка 1
  • Най-популярни в момента са BESS, базирани на литиево-йонни акумулатори, следвани от класическите оловно-киселинни и натриево-йонните, на които се възлагат големи надежди

  • Ако преди 10 години суперкондензатори се използваха предимно при часовници за реално време, днес те имат многобройни приложения, изискващи много по-високи напрежения и токове

  • Суперкондензаторите имат предимства в импулсните приложения – висока енергийна плътност и ниско вътрешно съпротивление, обуславящо отдаване на голям ток за милисекунди без спад на капацитета

 

Димитър Колев

Съхранението на електроенергия е ключов компонент в устойчивото развитие на енергийния сектор. Развитието на иновативни технологии в тази област се налага от необходимостта да се осигури стабилност и непрекъсваемост в енергийните мрежи, особено при интензивно използване на възобновяеми източници на енергия. Съвременните системи за съхранение на електроенергия са наричани с различни имена и съкращения, сред които най-популярни са Battery Energy Storage Systems (BESS) или Battery Energy Grid Storage (BEGS). Можем да направим и аналогия със системите за непрекъсваемо захранване, въпреки че последните обикновено и често неправилно се свързват само с по-елементарни резервиращи захранвания за единични компютри или устройства. BESS системите подсигуряват резервиращо, пиково или алтернативно захранване на цели сгради, индустриални или военни комплекси.

В Таблица 1 са обобщени някои от популярните и достъпни съвременни технологии за съхранение на електроенергия
Най-популярни в момента са BESS, базирани на литиево-йонни акумулатори, следвани от класическите оловно-киселинни и от натриево-йонните, на които се възлагат големи надежди. Енергията за зареждане на батериите идва от съществуващата електропреносна мрежа (предимно в периоди, когато цената на тока е ниска), както и от локални възобновяеми източници (слънчеви батерии, ветрогенератори, ВЕЦ).

 

Цената на литиево-йонните батерии постоянно намалява, като в същото време възможностите за управление и безопасността им се повишават. Последните 25 години изучаването и усъвършенстването на литиевите батерии доведоха до въвеждането им в почти всяка една област на съвременния живот. В същото време оловните акумулатори във всичките им разновидности са все още много разпространени (в почти всеки лек или товарен автомобил с вътрешно горене и дори в повечето от електрическите автомобили като базов захранващ източник за бордовите системи), по-евтини и по-достъпни, както и относително по-безопасни при евентуално неправилно използване. Натриевите батерии набират популярност, имат потенциала да бъдат много по-евтини и по-безопасни, но все още имат производствени проблеми пред себе си. В таблици 2 и 3 е направено сравнение на тези популярни видове батерии според някои от най-важните им параметри.
Нека да разгледаме пример за типичната конфигурация на

 

BESS система, базирана на литиево-йонни клетки

От определен брой клетки обикновено се асемблира батериен пакет (Battery pack). Моментното състояние и параметри, балансирането на напреженията на отделните клетки, броят цикли заряд/разряд, безопасността и други параметри обикновено се контролират от локална система за управление, наречена BMS (Battery management system). След това, според нужното напрежение и ток пакетите се свързват последователно и паралелно в съответните комбинации. Често пакетите са подредени в колони, като всяка от тях може да е снабдена с допълнителен контролен модул (rack BMS/sub control box).

 height=

 height=

 

Добавят се и системи за активна (базирана на температурни, газови, димни и др. датчици) защита и пасивна защита (термо- и огнезащитни материали), както и системи за активно (HVAC) и пасивно охлаждане. Също така е необходим и контролер за заряда, който се грижи за оптимален режим на зареждане на батериите.

Последният важен елемент от системата е хибридният инвертор, който позволява двупосочно преобразуване от AC-DC (в режим на заряд на батериите) и от DC-AC (в режим на разряд, от батериите към консуматорите – локално за съответното приложение или глобално – към захранващата мрежа). Разбира се, не трябва да забравяме допълнителните програмируеми контролери (PLC), както и кутиите / контейнерите, физическото разположение и възможностите за сервиз, поддръжка и безопасна работа и безопасно съхранение на всички описани компоненти.

 

Суперкондензаторите

са едни от най-перспективните елементи за изграждане на съвременни BESS системи. Предимствата им включват много бързо зареждане и разреждане, дълъг експлоатационен живот, голям брой цикли заряд-разряд без осезателна промяна на капацитета, нисък ток на утечка / саморазряд, както и по-ниска цена в сравнение с батериите и контейнерите за тях. Те обикновено са напълно специфицирани за целия индустриален температурен обхват, като ниските температури не повлияват съществено на капацитета им. Освен това транспортът им е по-евтин и безопасен (кондензаторите не се смятат за опасен товар).
Сред недостатъците им могат да се споменат сравнително ниската плътност на енергията/мощността и все още големите размери, както и относително високата цена.
Основните им приложения включват от часовници за реално време и резервиращо захранване за памети, измервателни системи, медицинска електроника, индустриални и автомобилни контролери, компютри и периферия, комуникационно оборудване и потребителска техника до задвижващи системи в транспортни средства. Това се осъществява от единични и малки суперкондензатори до големи суперкондензаторни батерии и масиви от такива батерии, според специфичното приложение и изискваната консумация.

В Таблица 4 са представени основни характеристики и данни за някои типични серии суперкондензатори от популярни производители. В Таблици 5 и 6 е направен кратък обзор на материалите и технологиите, използвани в суперкондензаторите.

 height=

 height=

 height=

 

Управление на суперкондензатори

Както вече споменахме, суперкондензаторите навлизат все по-широко в комерсиални, индустриални и медицински устройства, задвижващи и сензорни системи, резервиращи батери и т.н. Ако до преди десетина години 1F суперкондензатор се използваше предимно за захранване на интегрални схеми на часовници за реално време, днес суперкондензаторите имат много нови приложения, изискващи и работещи с много по-високи напрежения и токове.

Ако приемем, че единичният суперкондензатор има номинално напрежение от 2 – 5 V, често приложенията изискват по-високи напрежения. Възможностите са свързване последователно в кондензаторен пакет или използване на повишаващи захранвания, или комбинация от двете. Вследствие на разликите в капацитета, различни токове на утечка и различно еквивалентно съпротивление при успоредно свързване (ESR), напрежението обикновено не се разпределя еднакво, което може да доведе до твърде висок дисбаланс и съоветно по-високо от граничното работно напрежение на единичния суперкондензатор, което ще доведе до повреждането му.

Ето защо е важно напреженията върху всеки суперкондезатор в последователния пакет да бъдат прецизно измервани, контролирани и балансирани. Така може да се осигури оптимален режим на работа, дълъг експлоатационен живот на батерийния пакет и безаварийна работа на крайното устройство. Типичен пример за интегриране на суперкондензатор в електронна апаратура е представен на фиг. 1.

 height=

 

Специализирани ИС за работа със суперкондензатори

Интегралната схема LTC3351 на Analog Devices съдържа няколко захранвания, контролирани чрез серийна шина. Приложенията са за сменяеми по време на работа (hot-plug) PCIE компютърни модули с полупроводникова памет, непрекъсваеми захранващи устройства, сървъри, запаметяващи масиви и високонадеждни системи.

Основната задача на този тип ИС е да наблюдава и подсигурява непрекъснато захранване на избрания товар, като в същото време се грижи за зареждането и балансирането на 1 – 4 суперкондензатора, които служат като резервоар за енергия. Токът на заряд/разряд може да бъде по-голям от 10 А. В случай на временно отпадане на основното входно захранване, заредените суперкондензатори отдават съхранения заряд и осигуряват нормална работа на товара. Първоналните настройки, пълното наблюдение и контрол се извършват чрез допълнителен микроконтролер през I2C серийна шина. Подсигурени са защити от понижено и повишено напрежение. LTC4425 e подобна ИС, с изходен ток до 3 А, но работеща самостоятелно. Подържат се два суперкондензатора. Подходяща е за електронно оборудване, което изисква високи моментни / пикови стойности на консумираната мощност, индустриални таблети, портативни измервателни и регистриращи устройства, измерватели на мощност, UPS супекондезаторни устройства, PC card/USB модеми. Ограничението на изходния ток се задава чрез резистор. LTC3225 на същия производител e подобна ИС, с изходни токове до 150 mA и основно приложение осигуряване на пикови моментни стойности на изходния ток за светодиоди, GSM модеми и резервиращи запасни устройства.

Серията интегрални схеми MAX38886, MAX38888, MAX38889 на Maxim/ADI обхваща регулатори за серийно свързани суперкондензатори. Чрез тях съхранената енергия се използва ефективно в моменти на необходимост и се осъществява баланс между външното захранване и суперкондензаторите. Осъществено е реверсивно повишаващо и понижаващо захранване чрез използване на един и същи индуктивен елемент. Когато основното външно захранване е в зададени граници, регулаторът работи в понижаващ режим, захранва основния товар и зарежда суперкондензатори с предварително зададен ток. Ако основното захранване бъде изключено или излезе за момент от зададените граници, регулаторът заработва в повишаващ режим и захранва основния товар със зададеното номинално напрежение, като разрежда суперкондезаторите с предварително зададен ток.

Интегралните схеми LS0502SCD33 и LS0502SCD33S на Littelfuse са предназначени за реализиране на защитно решение за единичен или пакет от суперкондензатори. Напрежението върху крайния товар е 2,5 – 5,5 V, входът е защитен от пренапрежения до 18 V, като има защита и по максимален входен ток до 1,4 А. Напрежението за заряд може да се конфигурира – от 1,1 до 5,3 V, както и зарядният ток 75 – 125 mA @ 3,3 V. Допустимият вход на разряд към товара е ограничен до 2 А.

Чипът TPS61094 на TI (фиг. 2) съдържа специализиран регулатор / превключвател между батерията, суперкондензатора и товара. Когато напрежението на батерията Vin е равно или по-високо от изискваното от товара Vout, батерията е директно свързана към товара. Работи понижаващият блок, който зарежда суперкондензатора с предварително конфигурирано напрежение и ток. Когато консумацията рязко се повиши (например по време на радиочестотно предаване / приемане), и Vout < Vin захранването автоматично се превключва към повишаващото захранване и суперкондензатора. Той осигурява нужния по-висок токов импулс, след което захранването отново се превключва към батерията. По-този начин се осигурява безпроблемна работа на приемо-предавателя без нужда от използване на по-голяма като капацитет и напрежение батерия. В автоматичен режим токът на утечка е ограничен до 60 nA. Възможно е батерията постоянно да бъде разделена от товара и тогава токът на утечка се ограничава до 4 nA. TPS61094 e добра едночипова алтернатива на ИС TPS61022, TPS63802, които изискват и допълнителни елементи.

 height=

Интегралната схема BQ24640 на TI е високоефективен синхронен понижаващ DC-DC контролер, специализиран за зареждане на суперкондензатори. Захранването работи с фиксирана работна честота 600 kHz и управление на NMOS-NMOS мост. Напрежението върху суперкондензаторите може да се програмира в обхвата от 2,1 до 26 V, а входното захранващо напрежение може да бъде от 5 до 28 V. Зареждането може да се извършва с програмируем постоянен ток / постоянно напрежение. Токът на зареждане достига до 10 A при 90% ефективност. Допълнително са интегрирани термична защита, спиране на зареждането при излизане извън указания температурен обхват, плавен старт и вътрешна компенсация. Предвидена е светодиодна индикация за статус и наличие на номинално напрежение. ИС работи напълно самостоятелно и нужда няма от допълнителен микроконтролер. Когато входното напрежение падне под зададеното зарядно напрежение, ИС влиза в режим на ниска консумация и черпи под 15 uA. Примерна схема на свързване е представена на фиг. 3.

 height=

Любопитно приложение на суперкондензаторите има в някои съвременни влакови модели. При превключване на коловозите или в други подобни ситуации, захранването се прекъсва, което води до проблеми в управлението и сигнализацията. В определени случаи моделът спира напълно и се налага да бъде избутан ръчно до положение, в което захранването ще бъде възстановено. Свързването на няколко суперкондензатора в локомотива осигурява запасно захранване в ”мъртвата зона”. Суперкондензаторите се зареждат постоянно и осигуряват просто, но надеждно решение. Същата идея се използва в реални условия при някои тролейбуси, трамваи и метровлакове.

Суперкондензатори се използват също и за регенеративно спиране и последващо ускорение в електрическите автобуси. Има примери за пълно (Supercap bus) или хибридно (Skoda, CRCC, Chariot) захранване на автобуси в публичния транспорт, където спирките са на относително кратки и добре дефинирани разстояния. В тежките и строителни машини суперкондензаторите намаляват натоварването от хидравличните системи. При фериботите пък се компенсира по-голямата консумация при маневриране за отплаване и спиране, както и допълнително захранване на бордовите системи.

Друго типично приложение на суперкондензаторите е в старт-стоп системите на превозни средства с вътрешно горене. Все още обичайните акумулатори са оловно-киселинни AGM (Absorbent Glass Mat), но сравнително високият стартов ток и големият брой старт-стоп цикли в градски условия бързо изтощават и деградират батериите, особено в сезоните с отрицателни температури. Затова класическите акумулатори все по-често се комбинират със суперкондензатори. Те имат сериозни предимства в импулсните приложения – много по-висока енергийна плътност, ниско вътрешно съпротивление – отдаване на голям ток за милисекунди, без спад на капацитета дори при -40 до 65oC, повече от милион цикъла без изискване за поддръжка, като са по-леки и по-компактни – което, комбинирано с класическа батерия, означава надеждна работа за целия живот на превозното средство.

Съвременните технологии за съхранение на електроенергия играят решаваща роля в прехода към устойчива енергетика. Макар че всяка от тях има своите силни и слаби страни, комбинацията от различни методи може да осигури ефективно управление на енергийните системи. Инвестициите в научни изследвания, иновации и нови инсталации ще бъдат критични за по-нататъшното развитие на тези технологии.


Вижте още от Електроника


Ключови думи: съхранение на енергия, системи за съхранение на енергия, BESS, суперкондензатори





Rodia – резистори и електронни компоненти

Top