Schneider Electric, Мария Топчийска: Интелигентните процеси са в синхрона между технологиите и хората

АвтоматизацияИнтервюСп. Инженеринг ревю - брой 1/2020 • 27.01.2020

Мария Топчийска, изпълнителен директор на завода на Schneider Electric в България, пред сп. Инженеринг ревю

 

Какви са изискванията по стандарта на групата Schneider за индустриално производство, автоматизация и ефективно управление на процесите, заложен в сертификата Smart Factory? Каква е ролята на българското производство за глобалния бизнес на компанията?

Сертификацията за Smart Factory е най-взискателната вътрешна програма в Schneider в момента. Изискванията към всеки завод започват от киберсигурност, преминават през внедряване на различните Ecostruxture решения и стигат до обособяването на Innovation Hub, който дава възможност на клиентите да се запознаят реално с широката гама продукти, произведени от Schneider.

Нашият завод доставя продукцията си в над 30 държави през 7 дистрибутивни центъра, което го прави една от най-добре свързаните производствени бази на компанията изобщо. Този завод остава във фокуса на корпорацията и тук със сигурност ще продължат да се случват интересни неща.

 

Откога предприятието се готви за покриване на стандарта? Какви са приблизителните инвестиции в технологии и оборудване, необходими за успешното сертифициране?

Целият процес ни отне по-малко от година, защото нивото на работа допреди това и технологичната зрялост на предприятието бяха подходяща основа за такъв проект. Инвестициите бяха в технологии и оборудване, но също и в повишаване на квалификацията на екипа.

Въвеждането на технологии не е еднозначен отговор на всички нужди, въвеждането на нови начини на работа и на отношение към целия работен процес е ключов фактор за успех. Един процес е смарт, когато хардуерът, софтуерът и хората, участващи в него, са в синхрон.

 

Какви са очакваните ползи (по отношение на ресурсната, енергийната и икономическата ефективност, производителността) от функционирането на завода като Smart Factory?

Решенията, които предлага Schneider като част от платформата EcoStruxure, са насочени към създаване на енергийно- и икономически ефективна среда, която подпомага общата производителност. Инвестициите, които правим в Шнайдер Електрик България и които предлагаме на клиента, се изплащат в рамките на 2-3 години. И тъй като вярваме, че хората правят една компания добра, винаги предвиждаме и обучения. Наше основно намерение е не само внедряването на нови технологии като самоцел, а реализиране на реална производителност и повишаване на компетенциите на екипите – нашите, както и на нашите партньори и крайни клиенти.

 

На този етап над 65% от процесите в производствената база са изцяло автоматизирани. Предвижда ли се допълнително повишаване степента на автоматизация? Какви други иновации са планирани в бъдеще?

Процесът на постоянно подобрение е заложен в ДНК-то на Schneider, а автоматизацията и дигитализацията в условията на съвременната икономика са основните двигатели на растеж. Ето защо и ние в българската фабрика на компанията избираме да сме пионери с иновациите в производствената сфера. В бъдеще ни очакват различни нови проекти, като ключовото е, че имаме за цел да осъществяваме подобренията си чрез собствената ни IoT платформа EcoStruxure.

 

Колко време отнема въвеждането в експлоатация на високотехнологични решения като колаборативния робот и системата за безпилотен вътрешен транспорт?

Това зависи изцяло от потребностите на предприятието и не може да се даде стандартен срок. Нашият опит показва, че това време може да варира в диапазона 2-6 месеца и зависи не само от нуждите на проекта, но и от мотивацията на екипа, участващ в него. Важното за българската индустриална общност е, че у нас има компании, които внедряват иновативни продукти в областта на производството и услугите – всичко е на една ръка разстояние.

 

Как протича процесът по управление на персонала на завода? Как се осъществява синхронизацията между служителите и оборудването?

В Schneider вярваме, че хората са основния капитал на едно предприятие, затова подборът, обучението и развитието на персонал е заложено в бизнес стратегията на компанията. Аналогично на останалите големи компании, и при нас тази стратегия е подпомогната от различни HR практики и процеси.

Когато хората се присъединят към екипа ни, наше основно задължение е да осигурим адекватни обучения с цел повишаване на компетенциите и квалификацията им като наши служители. В динамичната среда на развиващи се технологии от голямо значение е и как ще се развие наличният персонал, така че да продължим да сме конкурентоспособни на пазара и адекватни в услугите, които предлагаме на нашите клиенти.

От такава гледна точка смятам, че EcoStruxure е един от инструментите, които мотивират персонала на фирмата и създават среда за развитие на нови компетенции и натрупване на нови знания. Не на последно място, Schneider е доказал през годините, че е компания, която "отглежда" своите кадри, особено за най-профилираните функции в завода.

ЕКСКЛУЗИВНО

Top