Тенденциите, движещи автомобилния сектор

Начало > Автоматизация > Статии > Специален брой: Иновации за автомобилната индустрия - оборудване и технологии > 16.07.2024

  • Секторът може да бъде изцяло различен след само няколко години в резултат от променящото се поведение на потребителите, стремежа към устойчивост, технологичните нововъведения и други тенденции

  • Автомобилните компании днес се надпреварват към един нов свят, в който мобилността и свързаността са решаващите фактори

  • 5G и интернет на нещата продължават да се разрастват, поради което превозните средства стават все по-свързани

 

Глобалната автомобилна индустрия преминава през съществен преход. Секторът може никога да не бъде същият след само няколко години, движен от променящото се поведение на потребителите, стремежа към устойчивост, технологичните нововъведения и други тенденции. Макар традиционните бизнес модели на проектиране, производство, продажба и обслужване на превозните средства да се запазват в голяма степен, aвтомобилните компании днес се надпреварват към един нов свят, в който мобилността и свързаността са решаващите фактори.

 

Електрификация

От известно време електрификацията на превозните средства е водещата новина в автомобилния сектор. Продажбите на електромобили продължават да нарастват и могат да достигнат 17 милиона през 2024 г., което означава, че един от всеки пет продадени в световен мащаб автомобила ще бъде електрически.
Електромобилите продължават да напредват към превръщането им в продукт за масова употреба във все по-голям брой държави. Тесните маржове, нестабилните цени на металите за батерии, високата инфлация и прекратяването на стимулите за покупка на електромобил в някои страни предизвикаха опасения за скоростта на растеж на индустрията, но данните за продажбите в световен мащаб остават силни.

По данни на Международната агенция по енергетика (МАЕ) продажбите на електромобили през първата четвърт на 2024 г. нарастват с около 25% в сравнение с първата четвърт на 2023 г., подобно на годишния ръст, регистриран в същия период през 2022 г. Експертите от МАЕ прогнозират, че през 2024 г. пазарният дял на електромобилите може да достигне 45% в Китай, 25% в Европа и над 11% в САЩ, като движещи сили за това ще бъдат конкуренцията между производителите, падащите цени на батериите и автомобилите и текущата политическа подкрепа.

Очакванията за ръст през 2024 г. идват след рекордна година – през 2023 г. глобалните продажби на електромобили стигат почти 14 милиона или 18% от всички продадени автомобили. Това представлява ръст от 14% в сравнение с 2022 г. През 2023 г. продажбите на електрически автомобили са с 3,5 милиона повече, отколкото през 2022 г., което е ръст от 35%. Това е индикатор за стабилен растеж, дори когато много основни пазари навлизат в нова фаза, при която внедряването се измества от първоначалните потребители към масовия пазар. Миналата година всяка седмица са продавани по над 250 000 електромобила, което е повече от бройката за една година само преди едно десетилетие. Китайските компании са произвели над половината от всички електрически автомобили, продадени в световен мащаб през 2023 г., въпреки че държат само 10% дял от глобалните продажби на автомобили с двигатели с вътрешно горене.

Прогнозите за силен растеж дават тласък на инвестициите в снабдителните вериги, свързани с производството на електрически превозни средства. Последните данни показват, че от 2022 до 2023 г. обявените инвестиции в производството на електрически превозни средства и батерии са на обща стойност от близо 500 млрд. щатски долара, като 40% от тези инвестиции са реализирани. Над 20 основни производителя, държащи над 90% от глобалните продажби на автомобили за 2023 г., са си поставили цели за електрификация. Ако се съберат целите на всички най-големи автомобилни производители, може да се очаква, че през 2030 г. могат да бъдат продадени 40 млн. електромобила, което би било в съответствие с прогнозното ниво на внедряване при сегашните политически условия.

Вече има достатъчен капацитет за производство на батерии, който е достигнал до финално решение за инвестиция, за да се реализират обявените от автопроизводителите и правителствата цели. Благодарение на високите нива на инвестиции през последните 5 години, през 2023 г. глобалният капацитет за производство на батерии за електрически превозни средства е надвишил с много търсенето – 2,2 TWh и 750 GWh съответно. Вероятно е обаче търсенето да нарасне бързо.

Електромобилите стават по-евтини с увеличаване на конкуренцията, особено в Китай, но на други пазари те остават по-скъпи от автомобилите с двигател с вътрешно горене. Бързият преход към електрически превозни средства ще изисква пускането на пазара на по-достъпни модели. Според МАЕ, в Китай над 60% от продадените през 2023 г. електромобили вече са били по-евтини от средностатистическия им еквивалент с двигател с вътрешно горене. Електрическите автомобили обаче остават с 10 до 50% по-скъпи от аналозите си с ДВГ в Европа и САЩ, в зависимост от държавата и автомобилния сегмент.
През 2023 г. две трети от наличните в световен мащаб модели електромобили са големи коли, пикапи или спортни коли, вдигащи средните цени. Кога точно ще се изравнят цените зависи от редица пазарни променливи, но актуалните тенденции предполагат, че това може да стане реалност през 2030 г. за повечето модели на основните пазари на електрически превозни средства извън Китай.

 

Свързаното превозно средство

5G и интернет на нещата продължават да се разрастват, поради което превозните средства стават все по-свързани. Автоматично генериране на информация за поддръжка, съвети въз основа на локацията, динамични прогнози за задръствания и инфотейнмънт услуги са само част от функционалността на съвременния автомобил. Свързаните превозни средства могат да комуникират с други системи и да събират данни от заобикалящата ги среда.

Ръстът при свързаните превозни средства ще бъде воден от продължаващото внедряване на 5G технологиите. Някои от най-големите технологични компании също наблюдават този пазар – Google и Ford например си сътрудничат в областта на свързаните автомобили. Това би позволило на шофьорите да останат свързани по всяко време. В допълнение, в рамките на инициативата събраните данни ще бъдат използвани за добавянето на възможностите за изкуствен интелект на Google към превозните средства на Ford.

Някои компании дори интегрират банкиране в автомобила. Този продукт ще позволи на превозните средства автоматично да заплащат различни автоуслуги, например ремонти или зареждане с гориво.

 

Автоматизирани и автономни превозни средства

Автономните превозни средства ще трансформират автомобилната индустрия. Прогнозите са до 2040 г. броят на автономните автомобили на пътя да достигне 33 милиона. Пазарът на автономни превозни средства понастоящем се оценява на около 207 млрд. щатски долара, но се очаква да нарасне близо 10-кратно в идните 4 до 6 години.

Някои от най-големите автопроизводители вече са навлезли в производството на автономни превозни средства. Опасенията на потребителите и законодателството все още са пречки за реализирането на ръст с още по-голям темп. В бъдеще софтуерът за управление ще се превърне в една от най-важните качествени характеристики на автомобилите.

 

Нови модели на притежание

Гъвкавите модели на притежание на превозни средства стават все по-популярни в Европа. Познати още като Car-as-a-Service (CaaS) модели, те са част от по-мащабна тенденция към модели на потребление тип “без грижи”, които се наблюдават в множество индустрии. Редица фактори привличат съвременните потребители към такива модели. Например относително скорошната поява на електрически превозни средства от всякакъв тип създаде несигурност относно това коя технология ще надделее накрая. Поради тази причина потенциалните купувачи не са склонни да притежават скъп актив, чиято стойност може бързо да падне.

Динамиката на европейския пазар варира в зависимост от региона. Южна Европа изостава с много по отношение на електрификацията, отчасти заради по-ниските разполагаеми доходи, които правят електромобилите недостъпни за домакинствата, както и заради бавния напредък на региона в изграждането на зарядна инфраструктура. В Испания и Италия например удобството, което предлага гъвкавото притежание, в комбинация със стремеж от страна на пазарните участници да достигнат до потребителите с по-ниски доходи, могат да бъдат ключът към раздвижването на пазара.

За да предложат гъвкави модели на притежание, компаниите трябва внимателно да съчетаят различни възможности – производство, инфраструктура (особено за зареждане на батерии), финансиране, застраховане, поддръжка и повторно предлагане на пазара. Понастоящем отделните участници покриват различни части от веригата за създаване на стойност, но много от тях се опитват да надградят възможностите и клиентската си база, за да достигнат и до други етапи от веригата. Постоянно се появяват и нови играчи в различни части на веригата за създаване на стойност, предлагащи специфични гъвкави модели на притежание. С времето конкурентният пазар ще еволюира и е вероятно няколко печеливши модела да съществуват заедно едновременно.

За настоящите производители на оригинално оборудване промените в пазара означават увеличаваща се конкуренция от страна на новите играчи, особено в B2C сегмента. В областта на продажбите на нови превозни средства, щом сегашният недостиг приключи, повишаващата се конкуренция за батерийно задвижвани решения и нарастващият дял на продажби за автопаркове ще окажат въздействие върху маржовете на производителите на оригинално оборудване.

В областта на продажбата на резервни части по-голямата конкуренция с независимите играчи на вторичния пазар и по-ниските потребности от поддръжка на батерийно задвижваните електрически превозни средства също ще редуцират маржовете. Следователно гъвкавите модели на притежание представляват една много интересна възможност за производителите на оригинално оборудване да се възползват от нови опции за печалба в различни етапи от веригата за създаване на стойност в B2C сегмента.

За компаниите, предлагащи само абонаменти, най-важният въпрос е как да преминат от фазата на стартъп към изграждането на стабилен, печеливш бизнес модел в по-голям мащаб. Универсални решения за това няма – препоръките се различават в зависимост от специфичната ситуация на компанията. Като цяло обаче, всяка компания, желаеща са спечели от новите възможности, трябва да мине от отбранителен към настъпателен подход предвид бързото разрастване на гъвкавите модели на притежание.

 

Онлайн продажби

Интернет оказва влияние върху всеки аспект от закупуването на автомобил. Над 90% от желаещите да закупят автомобил правят онлайн проучване преди да пристъпят към покупката. Все повече и повече продажби се осъществяват само онлайн, докато преди пандемията делът на такива продажби бе едва около 4%.
Услугите за онлайн продажба на превозни средства предлагат съществено увеличение на ефективността и са заплаха за традиционния бизнес модел, базиран на търговски представители. Докато при конвенционалния модел клиентите прекарват над три часа в шоурума на търговеца, то онлайн те могат да завършат покупката си с един клик.

Някои производители продават автомобилите си само онлайн, напълно изоставяйки традиционния модел. Повечето от тях предлагат разнообразие от модели, като тенденцията е към директен маркетинг и все по-малко дистрибутори.

 

Зеленият път към устойчивостта

Автомобилната индустрия играе основна роля в обществото, осигурявайки мобилност и допринасяйки значително за икономическия растеж. Производството на превозни средства обаче има и съществено въздействие върху околната среда – газообразни емисии, прекомерно потребление на природни ресурси и генериране на отпадъци. В този контекст устойчивостта се превръща в приоритет за индустрията в стремеж към редуциране на екологичните въздействия и насърчаване на по-отговорни практики.

Нарастващите опасения по отношение на климатичните промени и недостига на природни ресурси карат компаниите в автомобилната индустрия да преосмислят практиките си и да предприемат по-устойчиви мерки. Устойчивостта в производството на превозни средства се простира отвъд намаляването на емисии на замърсители и обхваща целия жизнен цикъл на продукта – от добива на суровини до подходящото обезвреждане. Този холистичен подход цели да сведе до минимум въздействието върху околната среда, да съхрани природните ресурси и да насърчи устойчивото развитие.

При производството на превозни средства се консумират значителни количества енергия и се отделят съществени обеми емисии на парникови газове. За да насърчат устойчивост, производителите инвестират в технологии и процеси, които редуцират енергопотреблението и свързаните с него емисии. Това включва използването на възобновяеми източници на енергия, подобряване на ефективността на производствените процеси и внедряване на мерки за намаляване на енергийните загуби.

Изборът на материали за производствения процес също има водеща роля за устойчивостта. Автомобилната индустрия търси алтернативи на конвенционални материали, като алуминий и стомана, чийто добив е свързан с висока консумация на енергия. Все по-често се използват олекотени материали, като подсилени с въглеродни нишки полимери и рециклирани пластмаси. В допълнение, акцент се поставя върху рециклирането и повторната употреба с оглед намаляване на добива на природни суровини и свеждане на генерирането на отпадъци до минимум.


Вижте още от Автоматизация


Ключови думи: автомобилна индустрия, автомобилостроене, електрификация, автоматизация, устойчивост



Редактор на статията:

ДИЛЯНА ЙОРДАНОВА

ДИЛЯНА ЙОРДАНОВА

Отговорен редактор

• Завършва специалност "Инженерна екология" в Химикотехнологичен и металургичен университет;


• Заема длъжността "Отговорен редактор" в издателство TLL Media от 2020 г.;

• Разполага с над 10 години опит в създаването на съдържание и писането на научни статии.

Контакт в LinkedIn


Новият брой 1/2025

брой 1-2025

  ЧЕТЕТЕ БРОЯ ОНЛАЙН

ВСИЧКИ СТАТИИ | АРХИВ

Top