Тошко Петков, Next Consult: Има ли нужда българският бизнес от Лийн?

МашиниФирмени публикации • 14.09.2018

Тошко Петков, Next Consult: Има ли нужда българският бизнес от Лийн? | Инженеринг ревю, снимка 1

 

LEAN трансформацията на една компания включва серия от подобрения, залегнали в методологията 20 Keys®, в т.ч. свързани с качеството, разходите, доставките, безопасността на труда и етичните норми (т.нар. QCDMS). „Най-важният акцент от същността на „лийн“ - казва Тошко Петков, Партньор Бизнес Консултиране в Next Consult – „е да се фокусираме върху това, което нашите клиенти оценяват като добавена стойност и да редуцираме или премахнем всичко останало така, че да бъдем по-бързи, по-качествени и да доставяме с по-ниска себестойност спрямо конкурентите ни.“ Вижте какво споделя още от експертизата си Тошко Петков в интервю, по повод Петата юбилейна годишнина от партньорството на Next Consult с Института по методология на 20 Keys®.

 

 

Г-н Петков, в каква посока според Вас се развиват българските компании през последните години и имат ли необходимост от LEAN? Колко близо или колко далеч се намират от LEAN, според Вашите наблюдения?

Трудно е да типизираме българските компании. Сред тях има такива, които са LEAN, но болшинството са създадени от български предприемачи, които имат много добър нюх за бизнеса и неговото развитие, но обикновено нямат специализиран опит или познания, свързани с LEAN. Те произвеждат и създават продукт с множество скрити загуби, с по-високо ниво на проблеми, свързани с качеството или с по-висок разход за осигуряване на по-добро качество. Ще дам за пример една международна компания, която има множество производствени звена по света.

Този тип компании идват в България с готов бизнес модел и проект за това, което ще се произвежда, на производствения поток и др. Практически те идват с една готова фабрика, с ясна посока и оптимизирано производство. Пристигайки на българския пазар, този вид компании стават модел за подражание за „лийн“. Това се дължи на дългия път, който са извървели, за да се научат да бъдат „лийн“. Правили са много грешки и са ги изправяли с течение на десетки години, за да достигнат до оптимално ниво на управление, бизнес модел и производство.

Трудностите идват при една чисто българска компания, която е започнала от нулата, когато е проектирала дадени сгради с визия за определено производство, но изискванията към нея се изменят вследствие на промените в бизнес средата. Такива компании най-често са и нашите клиенти. Защо? Защото чрез методологията 20 Keys® и чрез нашия опит ние можем да им помогнем да станат „лийн“ за по-кратък период. Именно в това се изразява и голямата стойност на нашите услуги, че можем да съкратим времето за вземане на уроци от гледна точка на разходи, усилия и време.

 

Можем ли в близко бъдеще да очакваме българска компания да създаде бизнес по подобие на компании като TOYOTA, известни с прилагането на LEAN?

Определено, да. Смятам, че в България има много примери на компании, които имат, ако не чисто българска собственост, то поне мениджмънт, който е успял да постигне много добри нива на управление, включително в прилагането на концепцията за „лийн“.

 

Как LEAN може да помогне за увеличаване на пазара на компаниите, например в чужбина?

Преди всичко компаниите или техните мениджъри трябва да осъзнаят колко важни са някои базисни елементи за разгръщане на техния бизнес, като например качеството. Колкото по-високо е едно качество, в т.ч. за изпълнение на продукта, процесите и обслужването в една компания, толкова по-високо доверие създава тя в своите клиенти. Много често големите международни компании (които често са клиенти на български компании) държат огромен пазар в ръцете си и не могат да си позволят да рискуват качеството и доставките си. За целта те създават специални програми за развитие на доставчиците, които са пряко обвързани с въвеждането на „лийн“ практики.

Според тези програми всяка компания-доставчик трябва да отговаря на определени условия, за да заеме определено ниво в „лийн“ йерархията. Тези условия са свързани с това доколко компанията доставчик може да осигури сигурност и ефективност на снабдяването. Затова колкото по-лийн става една компания, толкова по-близо е до това да разшири бизнеса си.

 

Вижте цялото интервю с Тошко Петков

 


По случай 5-тата годишнина от партньорството си с 20 Keys®, водещата консултантска компания Некст Консулт организира през месец октомври серия от семинари-обучения в София, Пловдив и Варна, на които ще бъдат представени водещата японска методология за Lean трансформация, както и примери от практиката на Некст Консулт в България.
 

 

Вижте повече за семинарите и се регистрирайте ТУК

 


   

  

Некст Консулт ООД
София 1407, бул. „Джеймс Баучър“ 76А, eт. 3
Телефон: +359 2 865 8436
E-mail: sales@next-consult.com

www.next-consult.com

 

 


Вижте още от Машини


Top