За светлите тонове в индустриалния десен през пролет 2010 г.
Начало > Редакционен коментар > Сп. Инженеринг ревю - брой 2, 2010

Добре е, когато за бранша има добри новини. Напоследък, обаче, светлото не е сред актуалните цветове на моден сезон пролет 2010 г. в индустриалния сектор у нас. В спора на политици, икономисти и пазарни анализатори стигнахме ли поредното дъно на кризата някак встрани остава базовият въпрос каква е реалната й дълбочина. И сизифовски усилия да положи човек, за да намери обективна, еднозначна и задълбочена информация за спада на производството в различните индустриални сектори – няма да успее. Цитираните данни са общи и много, много противоречиви. Задълбочени анализи за перспективите за възстановяване на отделните индустриални сектори също липсват. Ако обърнем поглед назад – в предходните години на възход, ще видим, че отношението към статистиката не се е променило. И тогава никой не си направи труда, или по-скоро никой не бе готов да плати цената на подобни задълбочени пазарни изследвания. Отчитахме поредните икономически върхове, регистрирайки европейски рекорди във възхода – често сравнявайки ябълки с круши.
Всеки мениджър знае, че обективната статистика е основа на всяка стратегия за развитие. А именно от такава се нуждае БГ индустрията в момента. И от ясни и постоянни държавни приоритети, без които привличането на жизнено необходимите ни инвестиции се отлага за кукуво лято. Опасността от което е реална, предвид факта, че споровете за сексуалната ориентация на този или онзи храненик на държавната софра получават несравнимо по-голямо обществено внимание от новини, като например отказа на ЧЕЗ да строи нов газов блок в ТЕЦ Варна, неясната съдба на инсталацията за цианиден добив на злато в Челопеч Майнинг, продажбата на активите на ENEL в ТЕЦ Енел Марица Изток 3 и много други. Да не говорим за саги като АЕЦ Белене или Кремиковци, пред които сюжетните превратности в латиноамериканските сериали направо бледнеят.
Всъщност, докато проблемите на реалната икономика не се превърнат в основен държавен приоритет, актуалността на темата за вдигането на налози няма да престане да ни преследва. И в десена на индустриалния бранш през настоящия сезон няма да навлязат по-светли тонове.
инж. Амелия Стоименова,
главен редактор
Новият брой 9/2024