Интервю с Инж. Тома Томов, директор на фабриката на Данфосс в България

Начало > Интервю > Сп. Инженеринг ревю - брой 8, 2010

10-годишнината на фабриката съвпадна с поредното разширяване на производството ни

Инж. Тома Томов, директор на фабриката на Данфосс в България,
пред сп. Инженеринг ревю

Уважаеми инж. Томов, производството на Данфосс в България чества своя десети юбилей, който отбелязахте с голямо тържество. Разкажете повече за честването и за участниците в него?
Честването на 10-годишнината от създаването на фабриката на Данфосс тази година се проведе успоредно с редовната среща на ръководствата на направление “Heating Solutions” - група от 14 фабрики на Данфосс, една от които е фабриката в България. Тържеството се състоя на 25 октомври т. г. и освен отбелязването на 10-годишния юбилей, официално открихме и поредното разширение на производството. На тържеството присъстваха собственикът и председател на борда на директорите на Данфосс, г-н Йорген Мадс Клаусен, със съпругата си, г-н Ханс Скоу - Министър Съветник на посолството на Кралство Дания в Република България, както и ръководители на направления в Данфосс: Ким Кристенсен, президент на направление "Отоплителна техника", Томас Ховю, вицепрезидент на направление "Производствени дейности", Ханс Конгстед, вицепрезидент на направление "Финанси" - Отоплителна техника, Ян Шомейкър, главен директор на направление "Хидравличен баланс", Андржей Кремер, вицепрезидент на направление "Сградно отопление", Герхард Бертелсен, вицепрезидент на отдел "Стопанско и административно обслужване". Мероприятието уважиха и ръководителите на фабриките на Данфосс в Дания, Русия и Китай, представители на международни и български партньори на компанията, както и наши клиенти.
Как оценявате работата си за изминалия 10-годишен период?
Производството на Данфосс в България започна скромно, ориентирано главно към българския пазар. В момента сме една от ключовите фабрики, доставяща над 100 различни продукта за клиентите ни по цял свят. Доказахме се като много надежден партньор.
Кои са акцентите в дейността ви понастоящем? Колко са продуктовите линии, които предлагате на българския пазар?
Данфосс има глобална стратегия, така че нямаме продукти предназначени само за българския пазар. За съжаление, пазарът в България на продуктите, които произвеждаме, е сравнително малък. Главните ни клиенти са страните от Северна и Западна Европа, Русия и Китай. В момента у нас работят 7 производствени линии - 2 производствени линии за вентили за радиаторни термостати, 3 линии за сензори за термостати, както и 2 други производства - за ръчни баланс вентили и специални вентили.
От месец юни т. г. фабриката разшири двойно производствените си площи. От какво бе продиктувано това решение?
От два много положителни фактора. Първият е, че поръчките за продуктите, които произвеждаме нарастват непрекъснато като обем и това поражда необходимостта да разширяваме производствените и складовите си мощности с площи за нови производства. Освен това, в България е изгодно да се внедряват технологии, които задоволяват високите изисквания и гъвкавостта на търсенето на европейския пазар.
Бихте ли разказали на читателите на сп. Инженеринг ревю повече за новото производство? Какъв е неговият капацитет?
Последната внедрена производствена линия произвежда 4 различни вида и общо 34 различни модификации на ръчни баланс вентили. Продуктът е уникален и няма аналог в света, който да комбинира в себе си регулиращи, измервателни, сервизни и спирателни функции. Относно капацитета- няма да ви отегчавам с много цифри. През последните 4 месеца оптимизирахме линията по така наречения ”Lean approach” и резултатът сега е, че на не повече от 39 секунди от линията излиза един готов баланс вентил.
Все повече компании определят енергийната ефективност като важен елемент от дейността си. Какво е нейното значение в дейността на Данфосс и какви конкретни действия сте предприели в тази посока?
Спокойно мога да кажа, че това е основен приоритет за Данфосс като цяло. Шест от седемте ни продукта са олицетворение на технически решения в областта на икономия и оптимизиране на използването на топлинна енергия.
Каква е стратегията ви по отношение на бъдещото развитие на производството и какви иновативни продукти планирате да предложите на клиентите си?
Производството в България ще се развива по отношение на гъвкаво задоволяване на европейския пазар, както и на многообразие от продукти и кратки срокове на доставка. Изпълнението на разнообразни по вид и различни по количество поръчки, адаптирани към очакванията на нашите клиенти за доставки от типа "Точно навреме" (Just on time) е печелившата карта, на която залагаме.
Новите продукти, които ще започнем да произвеждаме скоро в Данфосс България, са четири. Някои от тях са съвсем нови изделия, а друга част са добре познати продукти, които Данфосс произвежда и днес в други фабрики. Повече информация ще мога да дам след стартиране на производствата, тъй като това е част от новата стратегия на фирмата за бъдещо устойчиво развитие в условията на икономическа криза.




Top