Аутомотив Клъстер България, арх. Любомир Станиславов: Автомобилният сектор утвърди мястото на страната ни на европейската високотехнологична индустриална карта
Начало > Българската индустрия > Интервю > Сп. Инженеринг ревю - брой 9/2022 > 04.01.2023

арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор и член на Борда на директорите на Аутомотив Клъстер България, пред сп. Инженеринг ревю
Какви са дългосрочните изводи след миналодишната конференция Automotive & Mobility Forum: Southern and Eastern Europe 2022 по отношение на ключовите предизвикателства и възможности за сектора? По какви приоритетни проекти работи АКБ в тази насока?
ПОДОБНИ СТАТИИ
Конекторни технологии в автомобилната електроника
Microchip представи нов микроконтролер за функционална и киберсигурност в автомобилостроенето
Автомобилната индустрия – поглед напред
Един от основните изводи от конференцията е, че развитието на автомобилната индустрия започна да разчита все повече на софтуера. Голяма част от ИТ фирмите в България произвеждат автомобилен софтуер за реномирани производители на оригинално оборудване, а компании като Daimler вече имат софтуерни филиали в България. Automotive & Mobility Forum: Southern and Eastern Europe 2022 беше открит с презентация на Cariad – софтуерното подразделение на Volkswagen, което вече припозна потенциала на България в тази област.
Друга основна тема е фокусът върху електрификацията, което не е учудващо за никого. Всички големи производители на оригинално оборудване признаха, че електрическите превозни средства са бъдещето и нашата конференция също отрази тази тенденция. Приносът на България за това беше представен и от Next e.GO – бъдещият завод за електромобили в Ловеч.
Третата основна тенденция са автономните превозни средства и това е може би най-непознатата област досега, но тя се развива бързо. Благодарение на презентациите на Бош Инженеринг Център София и Teksbotics от Хонконг присъстващите успяха да се докоснат до светлото бъдеще в тази област и различните възможности, които тя предоставя.
Броят на електронните компоненти и устройства в автомобилите нараства всяка година. Докъде очаквате да се развие тази тенденция и какво влияние има електрификацията върху технологичното развитие на автомобилната електроника?
Днес повече от 50% от печалбата на традиционния производител на оригинално оборудване идва от електронните и софтуерните компоненти. Огромната еволюция на микроелектрониката доведе до значително увеличаване на приложенията за инфотейнмънт, осветление и сензори, които изискват издръжлив и надежден дизайн. Индустрията активно допринася за пътната безопасност чрез разработването и усъвършенстването на технологии за ограничаване на произшествията, например чрез системи за контрол на стабилността и здравния статус на водача.
Свързаните с интернет информационно-развлекателни системи са платформи за предоставяне на все по-богат набор от съдържание и услуги на водачите и пътниците. Въпреки че производителите на оригинално оборудване предлагат свързаност, телематични услуги и информационно-развлекателни системи в продължение на много години, осигуряването на приходи от тези услуги продължава да е слабо. Но това е на път да се промени.
Днешните потребители изискват свързаност, смартфон приложения и богато онлайн съдържание. Проучване на Autotrader показва, че свързаността се превръща във важен фактор при вземането на решение за покупка на автомобил. Според това проучване 48% от купувачите дават приоритет на технологиите в своя автомобил пред по-традиционни съображения като репутация на марката, параметри или дизайн.
Днес 56% от купувачите, особено тези под 35 години, знаят точно с какви технологии искат да разполага автомобилът и е по-малко вероятно да направят компромис по отношение на желаните характеристики. След като осъзнаха тази тенденция, производителите на оригинално оборудване се насочват към по-добро привеждане на предложенията си към демографските данни, добавяйки в своето портфолио свързаност и различни функционалсности, включително и за марките, които не са от високия пазарен сегмент.
Как бихте оценили ролята на българските производители на електронни компоненти за регионалната и световната автомобилна индустрия? Как оценявате нивото на квалификация на работната сила и степента на техническа модернизация в сектора?
С бързото си развитие през последните години автомобилният сектор утвърди мястото на страната ни на европейската високотехнологична индустриална карта. Впечатляващо е, че около 80 – 90% от автомобилите, произведени в Европа, имат части и компоненти с български произход. Въпреки че българският автомобилен сектор се разви сравнително късно в сравнение с други страни в региона, компаниите, работещи в сектора сега са повече от 350, а делът от годишния БВП възлиза на 11%.
Българската автомобилна индустрия се развива и по отношение на работната сила. За последното десетилетие броят на заетите в сектора се е увеличил значително – от около 7000 до над 70 000. Компаниите прилагат различни механизми за подпомагане на развитието на професионалните компетенции на своите служители.
Тясното сътрудничество между бизнеса и образователните институции създава възможности за успешен кариерен старт на младите специалисти. Инициативи като дуално обучение и стажантски програми са доказани инструменти за придобиване на знания и опит в реална работна среда. Подобни проекти са част от дългосрочните стратегии на водещи компании като Festo, Bosch, Visteon и др. Освен това професионалните гимназии и техническите университети в България непрекъснато актуализират своите учебни програми в съответствие с нуждите на бизнеса. Добър пример е бакалавърската програма “Интелигентни системи и изкуствен интелект” – съвместен проект на Бош Инженеринг Център София и Технически университет – София.
Техническата модернизация е неразделна част от развитието на сектора в контекста на Индустрия 4.0 и по-голямата част от автомобилните компании в България са фокусирани върху дигиталната си трансформация. Автомобилният клъстер активно подкрепя своите членове в процеса на внедряване на интелигентни технологии чрез различни проекти. Това води до повишаване на конкурентоспособността на фирмите и качеството на произвежданите продукти.
Какъв е настоящият инвестиционен климат в Европа в контекста на нарастващото изоставяне на двигателите с вътрешно горене, широко разпространената електрификация и пандемията? Променят ли се стратегиите ви за привличане на инвеститори в България и как?
Европейският инвестиционен климат се възстановява от предизвикателствата на последните години и българските компании се трансформират, за да отговорят на изискванията на бързо променящата се индустрия. Радваме се, че все повече и повече автомобилни компании, разработващи иновативни решения, разпознават страната ни като потенциална локация за създаване на свои производствени мощности или центрове за научноизследователска и развойна дейност. Например японският производител и дистрибутор на електродвигатели Nidec откри нов R&D център в София. Българският инженерен екип на Nidec ще разработва инвертори за хибридни и изцяло електрически превозни средства.
Една от основните цели на Аутомотив Клъстер България е да подпомогне развитието на българския автомобилен сектор, за да бъде той по-конкурентоспособен и устойчив. За тази цел ние ще продължим да работим активно за привличане на високотехнологични лидери, които оформят мобилността на бъдещето.
Каква е прогнозата ви за бъдещето на автомобилния сектор у нас след 10 години? Към какви цели трябва да се работи, за да превърнем България в международен иновационен център?
За предстоящото десетилетие вярвам, че страната ни има потенциала да се превърне в център за иновации в областта на електрониката, софтуера, електрическата мобилност и т.н. След 10 години се надявам България да има повече от една база на ОЕМ производители за асемблиране на автомобили и още няколко за производство на батерии. Някои от действията, необходими за бъдещия успех на бизнеса, включват подкрепа от страна на държавата, както и инвестиции в образованието и професионалните умения на специалистите.
Вижте още от Българската индустрия
Ключови думи: Аутомотив Клъстер България, автомобилната индустрия, автомобилостроене, автомобилна електроника